مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

 

✍ پویاخبر - اسلام انصاری فر

امروز که روی صندلی لم داده و به لامپ خاموش و بی مصرف( چون خاموش بود!!) زل زده بودم، یکدفعه یک سوال مثل برق( مثل همانی که به اسم خودت ثبت شده !) از ذهنم گذشت. به خودم گفتم که جناب ادیسون اگر لامپ را اختراع کرده، این لامپ را به چی وصل کرده که روشن شده..( یعنی سرلامپ و دوشاخه و ... را از کجا آورده که موفق به انجام این کار بزرگ شده؟!)... و اینگونه بود که یک چالش بزرگ به بزرگی یک فروچاله در زمین در ذهنم به وجود آمد. فوری به سراغ یاور همیشگی یعنی «گوگل» رفتم تا بتوانم هم به جواب سوالم برسم و هم این که تکلیف خیلی چیزها مثل «برق» برایم روشن شود. به راستی که این اینترنت به قول « عادل فردوسی پور» خودمان: « چی می کنه !! ...». باور کن وقتی فهمیدم، برق از سرم پرید و مثل برق از جا بلند شدم تا قلم و کاغذ بیاورم و برایت نامه بنویسم.( هر چند که دیگر عصر نامه نگاری رو به افول گذاشته و فضای مجازی تمام رابطه ها را تحت سیطره خودش گرفته است). توماس جان! حالا بین خودمان بماند می خواستم بگویم که قبل از تو( ببخشید شما!)
و در سال 1799 یک دانشمند ایتالیایی به نام «الکساندر ولتا» پیل الکتریکی یا همان باطری را اختراع کرد و از همان زمان هم عصر برق در جهان آغاز شد و در ادامه هم
در سال 1831 یک دانشمند انگلیسی به اسم «مایکل فارادی» با ساختن نخستین دینام ساده و آزمایشگاهی ، با استفاده از میدان مغناطیسی ، الکتریسیته تولید کرد و با این کارش، راه را برای ساختن ژنراتورهای بزرگ هموار کرد و دست آخر هم در سال 1867 نخستین ژنراتور واقعی و کارآمد توسط یک دانشمند و صنعتگر آلمانی به نام زیمنس ساخته شد.
ادیسون عزیز!
تو ( ببخشید شما!) در زمانی به دنیا آمدید که حدود نیم قرن از اختراع «پیل الکتریکی» گذشته بوده و مهندسان کشورهای اروپایی در حال تکمیل ساختمان ژنراتورهای برق بودند. پس مخترع برق نبودی، درسته؟! اما چون برق اختراع شده بود و مهم ترین خواسته ی بشر یعنی روشنایی به دست نیامده بود، به این فکر افتادی که به آنان روشنی ببخشی و موفق هم شدی در سال 1813 اولین چراغ برق را با استفاده از دو میله زغالی که از بین آنها جریان برق می گذشت ، اختراع کنی و بعدش هم در 21 اکتبر 1879 موفق به اختراع لامپ معمولی شدی . این را هم می دانم که در طول عمر خودت بیش از 1200 اختراع ثبت کردی که مهمترین و مشهورترین شان همین اختراع « لامپ برق » بود.
آقای ادیسون!
ناراحت نمی شوی اگر بگویم که «نیکلا تسلا» پدر واقعی برق است؟! همان فیزیکدان و مخترعی که کارهای زیادی برای شما انجام داد و بهش وعده ی دستمزد خوبی هم دادی و هیچگاه هم به وعده تان ( مثل بسیاری از مسئولین حال حاضر ما) عمل نکردی تا این که از پیش شما با ناراحتی رفت. اون رفت و خودش یک شرکت جدید تاسیس کرد، اما شما جلوی راهش سنگ اندازی کردید ولی موفق نشدید تا این که «تسلا» در نمایشگاه جهانی سال ۱۸۹۳، با روشن کردن لامپ بدون آسیب‌رساندن به افرادی که در آن محوطه قرار داشتند، حمایت جامعه‌ جهانی را به سمت خود جلب کرد. من می خواستم بگویم که خیلی خوش شانس هستید که الان دنیای امروز شما را بیشتر می شناسند و به جز برخی مخاطبین خاص، هیچکس حتی نامی از آقای «تسلا» نشنیده است؟!! من نمی خواهم منکر خدمت عظیم شما به جامعه بشریت شوم و اسم و شهرت شما را خدای ناکرده زیر سوال ببرم، اما کاش یک سری بروید پیش«الکساندر گراهام بل» ) که از قضا اون هم مخترع تلفن نیست!!) و از او بخواهید تا شماره ی تلفن قرن بیست و یکم را برایتان بگیرد و شما با زبان خودتان به همه بگویید که:« عزیزان من! من مخترع برق نیستم. من فقط لامپش رو اختراع کردم... حالا به افتخار جناب آقای «تسلا» یک کف مرتب بزنید!..»
راستی! میدانی در زمان ما خیلی ها دارند راه شما را ادامه می دهند و دست به سرقت«انرژی» می زنند؟ یعنی اوضاع به گونه ای است که بر اساس یک بخشنامه قرار شد که به منازل مسکونی حاشیه ی شهرها که به صورت غیرقانونی اقدام به ساخت و ساز می کنند، برق رسانی صورت نگیرد و بدین لحاظ آن ها هم مجبور شدند دست به سرقت انرژی یا همان ( برق دزدی) بزنند. آنان یا دست به دستکاری کنتورها می زنند یا به طور غیرقانونی از تیربرق های مجاور خود اقدام به کابل کشی می کنند که بسیار خطرناک است. ادیسون جان!
ما به هر حال از شما و هم عصرهایتان ممنونیم که دنیای مان را روشنی بخشیدید، اما دنیای امروز ما با مشکلات بسیاری دست به گریبان است. اگر چه روز و شبهایمان مثل برق می گذرند، اما جریان انرژی در رگ های جانمان کم تحرک شده و روزگار بر دوش ما فشاری معادل هزاران وات وارد می کند. برایمان دعا کن!
….........


منابع : کتاب « تاریخ اختراعات » / تألیف و ترجمة محسن جاویدان کتاب « فارادی » /ترجمة پریسا همایون روز دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

 

×××

 

   

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، یادداشت، سوژه و درج تبلیغات

   

 ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴ - ۰۹۳۹۸۴۳۳۹۱۶ - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

  

 

عضویت در تلگرام

Back to Top

Template Design:Dima Group