مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

ایلام - پویاخبر - اسلام انصاری‌فر - مرزها از آن جهت بسیار دارای اهمیت هستند که  وحدت سیاسی در قلمرو جغرافیایی را به وجود می آورند و در این بین، امنیت به معنای واقعی کلمه در مبنای روابط قرار می گیرد؛ به این خاطر که امنیت هر کشور در گستره ی مساحتی است که در قاموس جغرافیایی بین الملل به ثبت رسیده است.

درکتاب «تاریخچه مرز و مرزبانی در ایران» که به همت غلامرضا رضایی و حسن‌رضا قیطاسی و از سوی دانشگاه علوم انتظامی امین با قطع وزیری در292 صفحه منتشر شده، این گونه آمده است که « با مراجعه به شواهد و اسناد تاریخی، تاریخ مرز و مرزبانی را می توان به قبل از تشکیل حکومت ها و دولت ها و همزمان با شکل گیری اجتماعات اولیه انسانی دانست. از دوران قدیم، حفظ و حراست از حدود و قلمرو خانواده، طایفه، قبیله و… مورد توجه بزرگان و سران آنها بوده است و آنان به هر وسیله ممکن از حدود قلمرو خود در مقابل تجاوز سایر طوایف و قبایل همسایه حفاظت می کرده اند.»

در ایران و در ابتدای شکل گیری مرزها، مرزبانی به صورت مردمی توسط افراد قبایل و عشایر ساکن در مرز انجام گرفت. تا این که در سال 1307 و با تشکیل ارتش واحد در ایران، یگان های نظامی عهده دار حراست از امنیت مرزهای ایران شدند.

در حکایت های اساطیری ایران هم نقش مرز و مرزبانی به روشنی آمده است و در این باره هم می توان به «آرش کمانگیر» اشاره کرد که در راه حفظ مرز و خاک وطن، جان خود را از دست داد.

قداست مرزداری و مرزبانی در ایران، از گذشته های دور تا اکنون همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. جنگ هشت ساله و تحمیلی کشور عراق و حامیانش و دفاع مردان و زنان جان برکف از آب و خاک میهن با ریخته شدن خون هزاران رزمنده ی نستوه و مبارز رقم خورد و اکنون در مرزهای شرق، غرب، شمال و جنوب هم دلاوران بی ادعا در یگان های مختلف مرزی، جان عزیز خود را بر کف نهاده تا گزندی از غیر به ما نرسد. در این راه هم جوانان رشیدی در دفاع از کیان جمهوری اسلامی توسط عوامل تروریستی به شهادت رسیدند که نمونه بارز آن را می توان حمله به اتوبوس حامل نیروهای مرزبانی در جاده خاش به زاهدان عنوان کرد که قلم ها را در رسایشان به سرودن واداشت:

 

وطن از آب و آیینه س

وطن شیرین، وطن نوشه


وطن جون و دله مرزش


نوار قلبمون روشه


اگه آروم و پرشوره

اگه با عشق دمسازه


صدای عاشق نبضش


صدای پای سربازه


وطن در روز و شب جاری

نمی میره، نمی ایسته


به خون خط می زنیم هر جاش


نشونی از تروریسته


وطن یعنی همه یک تن

نفسهامون، نفسهاشه


هزارون زاهدان در ما


رگامون جاده ی خاشه


خدا داره هوامونو

زمین هم زیر پامونه


فقط ایران، فقط ایران


همین جغرافیامونه


(اسلام انصاری فر)


امروزه قدرت نظامی یکی از عوامل تعیین‌کننده نیازهای یک کشور در مرزهای خشکی، آبی و حتی هوایی به شمار می رود که حراست و نحوه نظارت بر آنها بر نحوه شکل‌گیری نیروهای مسلح و قدرت نظامی یک کشور تاثیرگذار هستند.

جمهوری اسلامی ایران دارای 8755 کیلومتر مرز آبی و خاکی است. در آن سوی مرزهای ایران، 15 کشور جهان شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان، امارات متحده‌عربی، بحرین، عمان و قطر قرار گرفته اند که این روابط همسایگی و ارتباط با آب‌های آزاد جهان، موقعیت ویژه‌ای را برای ایران پدید آورده تا توجه ویژه ای به توسعه مرزبانی از خود نشان دهد.

در حیطه ی حفظ و حراست از مرزها، جدا از نیروهای مسلح،  از قلم می توان به عنوان یک سلاح و عنصر ناب و تأثیرگذار نام برد. قلم آنگاه که در هیبت یک رسانه وارد می شود، چشم می شود برای دیدن و زبان می شود برای گفتن.

در قسمتی از مقاله ای تحت عنوان  «نقش رسانه هاي جمعي در امنيت شهرهاي مرزي» به قلم آقایان حبیب اله محمدی، حسین زيني اردكاني  و حسین ابراهيمي از دانشگاه تربيت مدرس تهران آمده است که : « همزادي رسانه و اطلاعات و تلاقي اين مفاهيم با قدرت و نقش مستقيم و غيرمستقيم رسانه در شکل دهي به هنجارهاي اجتماعي عمومي و ارزش هاي فردي، معادله مهم و تازه را در مرزها و مرزنشينان ما رقم مي زند که نتيجه آن بطور قطع در امنيت ملي کليه مرزها تاثير گذار است.»

از این برش رسانه ای اینگونه می توانیم استنباط کنیم که رسانه ها و اهالی قلم به دست، تا چه اندازه باید به نقش مهم خود در مرز واقف باشند و با قلم در وادی حراست و نگهبانی از خط به خط آن قدم بزنند.

 با توجه به وضعیت کنونی دنیای امروز و لزوم توجه بیشتر به مرز، برگزاری جشنواره ملی رسانه ، مرز و مرزنشینی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان آذربایجان غربی یک حرکت بسیار خوب و هوشمندانه به شمار می رود و باید به بانیان آن دست مریزاد و احسنت گفت./پویاخبر-اسلام انصاری فر

 

 

 

×××

 

   

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، یادداشت، سوژه و درج تبلیغات

   

 ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴ - ۰۹۳۹۸۴۳۳۹۱۶ - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

  

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام

Back to Top

Template Design:Dima Group