پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir) 
تهران - رییس جمهوری لایحه «مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری - مالی» را برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

 

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)

تهران- برای جلوگیری از افزایش هیجانی قیمت کالاها لازم است شهروندان با نهادهای حمایت‌کننده از حقوق مصرف‌کنندگان در حوزه‌های مختلف آشنا باشند تا در صورت لزوم، بدون اتلاف وقت و هزینه، بتوانند برای مطالبه‌ حقوق‌ خود اقدام کنند.

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)  

تهران - معاون اول رییس جمهوری صادرات را مهمترین پیشران اقتصاد کشور دانست و گفت: صادرات به حق یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی است و توسعه صادرات غیرنفتی با رونق بخش‌های مختلف تولید و اشتغالزایی در کشور همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به ریاست وی برگزار شد، از کشورهای همسایه به عنوان مهمترین بازار صادرات غیرنفتی کشور نام برد و گفت: بازار واردات سالانه کشورهای همسایه با ارزش بیش از هزار و صد میلیارد دلار در سال، ظرفیت بزرگی برای توسعه صادارت کشور محسوب می شود.
وی بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی، تاکید و تصریح کرد: صادرات به حق یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی است زیرا توسعه صادرات غیرنفتی با رونق بخش‌های مختلف تولید و اشتغال زایی در کشور همراه خواهد بود.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به برنامه‌ریزی و هدفگذاری نظام بانکی کشور برای پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های پیشران اقتصاد، خاطرنشان کرد: اهمیت توسعه صادرات تا حدی است که در زمان اتخاذ این تصمیم نیز قرار شد پرداخت این تسهیلات با اولویت واحدهای تولیدی صادرات محور انجام شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور و محدودیت های بودجه دولت، تصریح کرد: خوشبختانه صادرات غیرنفتی توانسته است بخش زیادی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کند و مانع از کمبود نیازهای تولید و کاهش میزان اشتغالزایی در کشور شده است.
وی با اشاره به گزارش رییس سازمان توسعه تجارت و هدفگذاری این سازمان برای توسعه صادرات کشور، خاطرنشان کرد: لازم است برای تحقق این هدفگذاری، وظایف همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به آنها ابلاغ شود تا در این برنامه مهم اقتصادی کشور مشارکت جدی داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر نقش پراهمیت بخش خصوصی در توسعه صادرات کشور گفت: بخش خصوصی بیش از بخش دولتی در افزایش صادرات کشور نقش دارد به همین دلیل گفت وگو با فعالان عرصه صادرات و رفع دغدغه‌ها و موانع پیش‌روی آنها امری ضروری و پراهمیت است.
جهانگیری با تاکید بر این که نباید با سخت‌گیری در بخش صادرات، بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست جلساتی را با حضور دستگاه‌ها ذیربط برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه صادرات برگزار کند تا با تصمیمات اجرایی مناسب، بسترهای لازم برای افزایش صادرات کشور فراهم شود.
وی نقش رایزن‌های بازرگانی در بسترسازی و رفع موانع پیش‌روی تجار و صادرکنندگان را بسیار پراهمیت دانست و از وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران خواست هر چه زودتر برای تعیین و اعزام رایزن‌های بازرگانی به کشور های هدف صادراتی تصمیم گیری لازم را انجام دهند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های ارزآوری و صدور خدمات یاد کرد و افزود: جذب گردشگران خارجی در واقع به نوعی صدور خدمات محسوب می‌شود و مشمول مشوق صادراتی است که اگر لازم باشد باید مقررات در این خصوص اصلاح شود.
جهانگیری با انتقاد از تأخیر در برگزاری مراسم روز ملی صادرات خاطرنشان کرد: این مراسم نمادین هر سال روز ۲۹ مهر برگزار شده است و به نوعی توجه و اولویت دولت به موضوع صادرات را نشان می دهد و موجب دلگرمی فعالان عرصه صادرات است.
وی با یادآوری اینکه یکی از رویکردهای اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برون‌گرایی است، تصریح کرد: کمیته برون‌گرایی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نقشه راه دقیقی برای اهداف و بازارهای صادارتی کشور تعیین و همه جوانب و ملزومات تحقق هدف گذاری های صادراتی کشور را تعیین و پیگیری کند.
معاون اول رییس جمهوری از تدوین و ارایه گزارش سازمان توسعه تجارت در خصوص پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ظرفیت ها و مزیت های جغرافیایی و برخورداری از منابع طبیعی، با ۱۵ کشور رابطه همسایگی دارد و چنین کشوری را نمی توان حبس کرد.
جهانگیری افزود: در گزارش سازمان توسعه تجارت ظرفیت‌های توسعه صادرات غیرنفتی احصاء و اهداف کمی و وظایف هر دستگاه نیز مشخص شده است که لازم است دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این وظایف را به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ و هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای این تکالیف انجام دهند.
در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، ‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانوادره، رییس اتاق بازرگانی ایران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز حضورداشتند، رییس سازمان توسعه تجارت گزارشی در خصوص پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه ارائه کرد.
وی در این گزارش با اشاره به ارزش صادرات ایران به جهان و همسایگان در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه ۱۳۹۸، گزارشی از میزان واردات ۱۵ کشور همسایه از جهان در سال ۲۰۱۸ ارائه کرد و گفت: این ۱۵ کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات داشتند و این در حالی است که سهم ایران از بازار صادراتی این کشورها تنها ۲ درصد معادل ۲۴ میلیارد دلار بوده است.
در ادامه این گزارش، ارزش پتانسیل بالقوه صادرات ایران در بازار ۱۵ کشور همسایه ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان شد و رییس سازمان توسعه تجارت به تشریح هدفگذاری کمی صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه برای دو سال آینده پرداخت.
در ادامه این گزارش برنامه‌های توسعه صادرات کشور در دو بخش ترویجی و توسعه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهمترین الزامات برای توسعه تجارت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست مقرر شد دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اهداف و برنامه‌های تعیین شده از سوی سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۱۵ کشور همسایه را طی جلساتی با دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار دهد و جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کند./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

×××

   

 

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید - این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، سوژه و درج تبلیغات

 

     ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴  - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

 

  واتساپ - بَله: 09398433916

 

 

عضویت در تلگرام

 

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)  

ایلام- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: افزایش قیمت کالا و خدمات جامعه عشایری این استان با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ممنوع است و نباید این قشر متضرر شوند.

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)  

تهران- وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بازار از امروز به دقت رصد و قیمت‌ها کاملا کنترل و با توجه به تمهیدات اتخاذ شده، در صورت مواجه با هرگونه تخلف و افزایش قیمتی در سطح بازار برخورد جدی می‌شود.

 

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)  

تهران- واقعیت مصرف بنزین این‌گونه است که از یک طرف مصرف به شدت افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، دولت بار سنگین یارانه پنهان ناشی از این مصرف را به دوش می‌کشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، افزایش بیرویه مصرف بنزین، قاچاق آن به کشورهای همسایه و بارسنگین هزینه‌های ناشی از پرداخت یارانه پنهان، اقدام دولت به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را امری قابل پیش بینی کرده بود، اما سؤال این است که عملیاتی شدن این امر تا چه حد مصرف و قاچاق را کاهش خواهد داد.

طبق آمارهای موجود در سال ۱۳۹۷ میانگین مصرف بنزین روزانه ٨٧ میلیون لیتر و میانگین تولید روزانه در بهمن ماه همان سال ١٠٣ میلیون لیتر بوده است. این ارقام که برای کمتر از یک سال قبل است نشان می‌دهد بین تولید و مصرف بنزین در داخل کشور چه نسبتی برقرار بوده است. این موضوع برای کشوری که تا چند سال اخیر بخشی از مصرف داخلی خود را از خارج وارد می‌کرد بسیار حائر اهمیت است. در حقیقت بحث خودکفایی برای کشوری به بزرگی ایران باحجم بالای مصرف روزانه بنزین بسیار اهمیت دارد.

اما همین آمار و ارقام در سال جاری نشان می‌دهد که افزایش بی‌رویه مصرف به صورتی است که ممکن است از میزان تولید سبقت بگیرد و ما را بار دیگر وادار به واردات کند. بر اساس آمار موجود، مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸ به ۹۱.۲ میلیون لیتر رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته (فروردین ۹۷) ۸۷.۱ میلیون لیتر بوده است. لازم به ذکر است که در آخر هفته‌ها، میزان مصرف به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده که رقم بسیار زیادی است.

از یک طرف مصرف به شدت در حال افزایش است و از طرف دیگر، دولت نیز بار سنگین یارانه پنهان ناشی از این مصرف را به دوش می‌کشد.

بر اساس برخی برآوردها ارقام یارانه پرداختی در کشور، شامل یارانه‌های آشکار و پنهان حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است. حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص یافته که ۲۱۵ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.

البته لازم به توضیح است که طبق برآورد کارشناسان دهک دهم درآمدی ٢٥-١٧ برابر بیش از دهک یکم درآمدی از یارانه حامل‌های انرژی بهره‌مند می‌شوند. به عبارت دیگر، دولت بخش قابل توجهی از سرمایه کشور را از طریق یارانه بنزین و سایر حامل‌های انرژی مستقیم به جیب دهک‌های پر درآمد کشور می‌ریزد.

موضوع قاچاق نیز یکی دیگر از معضلات کشور در حوزه سوخت و به ویژه بنزین است. درواقع بخشی از یارانه پنهان از طریق قاچاق بنزین به کشورهای همسایه به جیب قاچاقچیان سوخت می‌رود.

بنابراین، همانطور که پیش بینی می‌شد مجموعه عوامل یاد شده، بعلاوه برخی مسائل و مشکلات دیگر، به ویژه در شرایط کنونی که اقتصاد کشور زیر فشار تحریم ها قرار دارد، دولت را وادار کرده است که برای حذف یارانه‌های پنهان ناشی از مصرف بنزین، کاهش هزینه‌ها و جلو گیری از قاچاق بار دیگر به سهمیه‌بندی روی بیاورد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد امروز جمعه ۲۴ آبان بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه‌بندی شده است.

بر همین اساس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اطلاعیه خود اعلام کرده است که قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

سهمیه بندی؛ ضروری اما ناکافی

مصرف بالای بنزین، قاچاق و در نهایت شرایط سخت اقتصادی بیش از هر زمان دیگری ساماندهی سوخت و به ویژه سهمیه‌بندی بنزین را قابل توجیه می‌کند. بعلاوه، بار سنگین یارانه‌های پنهان دولت را از انجام دو امر مهم باز می‌دارد: یکی اینکه علیرغم اهمیت بودجه عمرانی و زیربنایی در ساختار بودجه‌های سالانه و همچنین در پیشبرد برنامه‌های توسعه، سهم آن زیر بار سنگین یارانه‌های پنهان تقلیل می‌یابد. زیرا درآمد دولت آنقدر نیست که بتواند هم به تولید و عمران و آبادانی توجه کافی داشته باشد و هم به پرداخت یارانه‌ها پنهان بنزین و غیره.

مورد دوم، به اهمیت بخش تولید در اقتصاد کشور باز می‌گردد. واقعیت این است که رقم هنگفتی که از خلال مصرف انرژی و غیره به عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌شود باید به تولید اختصاص یابد. اما پدیده یارانه‌های پنهان تولید را به نفع مصرف تضعیف می‌کند. کمک به تولید یکی از اهداف اصلی برنامه هدفمندی یارانه‌ها نیز بود. قرار بر این بود که درآمد حاصل از حذف یارانه سوخت برای کمک به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی اختصاص یابد. البته در شرایط کنونی ممکن است که تحقق این امر به طور کامل امکان پذیر نباشد، اما دولت می‌تواند با توجه به برنامه‌هایی که برای اشتغال زایی در دست اجرا دارد بخشی از درآمدهای ناشی از افزایش نرخ بنزین را به این کار اختصاص دهد.

از ابعاد فرهنگی غافل نشویم

شاید اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه کردن آن مهمترین و منطقی‌ترین خواسته دولت باشد که سهمیه‌بندی بنزین نیز اقدامی در همین راستا است. اما جا دارد که به ابعاد و مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی موضوع که از اهمیت بالایی برخوردار است نیز توجه ویژه شود.

طبق دیدگاه جامعه شناسان، یکی از مهمترین موارد رشد بی‌رویه مصرف ‌گرایی به نقش آن در فرایند هویت بخشی به افراد مربوط است. امروز برخلاف گذشته مصرف مادی بیش از هر عنصر دیگری در تعیین هویت افراد نقش دارد. این امر، به ویژه در جامعه جوان ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد و به ویژه جوانان هویت و جایگاه اجتماعی خود را با ابزار و وسایل مادی دور و برشان نشان می‌دهند؛ امری که به طور مستقیم و غیر مستقیم در مصرف انرژی اثرگذار است.

به طور خاص در مورد بنزین گرایش به داشتن خودرو به عنوان یک عامل هویت بخش (به ویژه در بین زنان و جوانان) تعیین کننده است. درواقع، گرایش به داشتن خودرو شخصی و استفاده روزانه از آن از یک طرف عاملی هویت بخش برای افراد بوده و از طرف دیگر مصرف روزانه بنزین را در سراسر کشور به شدت افزایش می‌دهد.

بنابراین، می توان گفت که حضور خودرو در کانون سبک زندگی ما ایرانی‌ها، به ویژه ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ یکی از دلایل اصلی افزایش میزان مصرف بنزین در کشور است.

این در حالی است که اگر ما، به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و مقداری پیاده روی در روز را در سبک زندگی خود جای دهیم شاید نیازی به استفاده از خود رو شخصی و مصرف سوخت روزانه نداشته باشیم. در نتیجه کاهش استفاده از خودرو شخصی به طرز قابل توجهی مصرف سوخت و انرژی را کاهش خواهد داد.

وقتی این موضوع را در کنار خودروهای داخلی پرمصرف قرار می دهیم واقعیت مصرف بالای بنزین در داخل روشن‌تر می شود. واقعیت این است که در چند دهه اخیر صنعت خودروسازی بازار بکر و میلیونی داخلی را در نوردیده و میلیون‌ها خودرو پرمصرف (در مقایسه با میانگین جهانی) را وارد جاده‌ها و خیابان های کشور کرده است. بنابراین، بخش قابل توجهی از مصرف سوخت ناشی از کیفیت خودروهای داخلی است.

از آنجایی که اکثر مردم کشور از خودروهای پر مصرف داخلی استفاده می‌کنند به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییر سبک زندگی مردم و استفاده کمتر از خودرو شخصی میزان مصرف، حتی با بنزین 3 هزارتومانی نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای نخواهد کرد. اما دست کم در شرایط کنونی نزدیک شدن نرخ بنزین به قیمت واقعی بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهد. البته کنترل تورم ناشی از این اقدامی، امری است که باید مورد اهتمام دولت‌مردان در روزهای آتی باشد./ایرنا

 

 

 

 

×××

   

 

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید - این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، سوژه و درج تبلیغات

 

     ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴  - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

 

  واتساپ: 09398433916

 

 

عضویت در تلگرام

 

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویاخبر (www.pooyakhabar.ir)  

تبریز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل و برگزاری میزهای تخصصی در زمینه صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی در داخل تولید شود.

 

 

 

 



تهران- تثبیت نرخ دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان، همچنان یکی از بحث‌برانگیزترین سیاست‌های اقتصادی دولت دوم روحانی است؛ تصمیمی که اگر چه روایت‌های مختلفی از چرایی آن وجود دارد، اما در رابطه با چگونگی تخصیص آن به موارد مختلف، تا حد زیادی شفاف‌سازی شده است.

 

 

 



ارومیه- معاون اول رییس‌جمهوری گفت که ایران اسلامی با وجود توطئه‌های دشمنان پیچ سخت و گردنه خطرناک اقتصادی را پشت سر گذاشته و بسیاری از محدودیت‌ها و تنگناها به فضل الهی رفع شده است.

Back to Top

Template Design:Dima Group