مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

 


بندرعباس- همرزم سردار شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم فاتح قلب‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس بود و همه مردم بویژه همرزمان و سربازانش او را دوست داشتند و از شنیدن حرف‌هایش انرژی مضاعف می‌گرفتند.

علی دانشمند روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در بیان خاطرات خود از شهید سپهبد قاسم سلیمانی اظهارداشت: در بیان خوبی‌های حاج قاسم رزمندگان دوران دفاع مقدس هرمزگانی خاطرات زیادی دارند که هرکدام آن‌ها صدها جلد خاطره می‌توان نوشت.
وی ادامه داد: اوایل تشکیل بسیج و شروع جنگ تحمیلی مسوول اعزام داوطلبان بسیجی به جبهه و کارهای هماهنگی و اعزام نیروها به یگان‌های رزمی را برعهده داشتم و نیروهای داوطلب بسیجی را بعد از گذراندن دوره‌های مورد نیازشان به جبهه جنوب لشکر ۴۱ ثارالله(متشکل از کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) اعزام می‌کردیم.

این رزمنده دفاع مقدس هرمزگان گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، شهید سلیمانی که طبق برنامه‌ها برای بررسی وضعیت جذب و هماهنگی نیروها بندرعباس آمده بود به وی گفتم "برادرحاج قاسم" شما استان‌های دیگری هم که سر می‌زنید دیدارحضوری با نیروها و مردم دارید و در جمع رزمنده‌ها صحبت می کنید الان فرصت خوبی است که دیدار و صحبتی با بسیجی‌های داوطلب هم این استان هم داشته باشید.

دانشمند عنوان کرد: حاج قاسم ابتدا گفت مگر من هرجا می‌روم باید نیروها را ببینم گفتم رزمنده‌های اینجا هم جزو نیروهای لشکرشما هستند و دوست دارند فرمانده‌شان را از نزدیک ببینید و خودشان تقاضا کردند که شما را حتما ببینید و برایشان صحبت کنید.

مسوول اعزام داوطلبان به جبهه در هرمزگان ادامه داد: حاج قاسم برگشت به مزاح گفت "مگر من دیدنی‌ام"، بعد قبول کرد و گفت حالا که اصرار دارید در یک فرصت دیگر که به بندرعباس آمدم این درخواست شما و بسیجی‌ها اجابت می‌شود.

وی اضافه کرد: حاج قاسم در یک سفر دیگر به قولش عمل کرد و بعد از انجام دیدارهای خصوصی خود در نمازجمعه که آن زمان نمازجمعه در مسجد امام بندرعباس (داخل بازار) برگزار می‌شد، درجمع بسیجیان و نمازگزاران شرکت و سخنرانی کرد.

دانشمند گفت: قبل از رفتن به جایگاه سخنرانی به من گفت که خواهشا به بسیجی‌ها بگو شعار ندهند درحالی که آن زمان رسم بود هرجا که شهید سلیمانی برای سخنرانی می‌رفت مردم از سرذوق و اشتیاقی که به وی داشتند، شعار«صل علی محمد یار مهدی آمد، صل علی محمد سرباز مهدی آمد» سرمی‌دادند.

وی افزود: گفتم نمی‌توانم بگویم به بسیجی‌ها شعار ندهند و نمی‌شود کاری کرد، بسیجی‌ها شما را دوست دارند و نمی‌شود کاری کرد، لذا قبول کردند و در جمع داوطلبان و بسیجی و نمازگزاران سخنرانی کردند.

این رزمنده دفاع مقدس هرمزگان اضافه کرد:شهید سلیمانی در این سفر چند دقیقه‌ای دردفتر امامزاده شاه محمد تقی(ع) بندرعباس در کنار مسجد، مطالبی را در خصوص تجلیل از نیروهای استان و سفارش اعزامی به نیروها را در جمع خبرنگاران وعکاسانی که حضور داشتند، بیان کردند که یکی از خبرنگارهای حاضر در امامزاده مرحوم قاسم دشتی خبرنگار و اولین مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) بود.

«قاسم دشتی» مسوول پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تیرماه سال ۶۵ در سالگرد شهادت آیت الله بهشتی و در حالی که برای کمک به همکاران سانحه‌دیده خود در مسیر بندرلنگه رفته بود، در ۲۰ کیلومتری بندرلنگه بر اثر حادثه رانندگی جان خود را از دست داد.

"سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دو دهه پیش در یادواره‌ای در استان هرمزگان جایگاه این استان در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزنده دانسته است".

در بخشی از صبحت‌های سردار سلیمانی آمده است:«بندرعباس و استان هرمزگان در دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده اما مظلومانه‌ای دارد، مظلومانه از این بابت که شاید کسی خیلی نمی‌داند که در استان هرمزگان ۱۲۰۰نفر در صحنه دفاع مقدس به شهادت رسیدند، مثل مظلومیت خود بچه‌های استان هرمزگان ساکت، مظلوم، پرمعنویت، اما در مقابل دشمن کوره‌ای از آتش و حرارت، در همه جاهای جنگ، هرمزگان بود. بانی یا موتور محرکه پنج یا شش عملیات مهم هرمزگان بود، بخش عظیمی از پیروزی‌های عملیات والفجر هشت مدیون رزمندگان هرمزگان است.

عملیات خیبر، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات‌هایی که در هور شکل گرفت غیر از اینکه عملیات‌هایی که در جنگ حضور شرکت داشتند، از عملیات طریق‌القدس دقیقا چهره‌هایی در ذهنم هست تا آخرجنگ. در این واحد دریایی در این عملیات‌هایی که ذکر کردم، محور اصلی بچه‌های هرمزگان بودند حداقل در لشکر ثارالله. درواحد تخریب بهترین بچه‌های هرمزگان بودند، در واحد اطلاعات عملیات جزو بهترین‌ها بودند.

در ستاد لشکر ثارالله شهید حاج علی حاجبی بی‌نظیر بود، جوانی از خانواده فقیری متعلق به روستایی در رودان که شده بود شمع محفل رزمندگانی که از این سه چهار استان باهم بودند،همه او را دوست داشتند بهش عشق می‌ورزیدند، لذا هرمزگان در جنگ نقش بسیار ارزنده‌ای داشت».

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود.

وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

با پایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

طلوع جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ وقتی همه خواب بودند و او بیدار، با شنیدن خبر شهادت مالک اشتر ایران، فرمانده محور مقاومت و علمدار جبهه اسلام یک ایران دردناک شد و مسلمانان و مستضعفان جهان اسلام برایش گریستند، آن‌ها که دل‌هایشان از مردانگی سردار مردمی و باصلابت فتح شده بود.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top

Template Design:Dima Group