مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 



تهران- عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران گفت: با وجود این که اکنون بیماری هاری در حیوانات خانگی دیده نمی‌شود اما به دلیل نفوذ روباه و شغال به داخل شهر تهران در آینده نه چندان دور با شیوع این بیماری مواجه خواهیم شد.

«پیام محبی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما با بیان اینکه بیماری هاری به دلیل حضور سگ‌های بدون صاحب ریشه کن نشده است افزود: اکنون حیوانات وحشی همچون روباه‌ها و شغال ها برای دستیابی به غذا به داخل شهر تهران نفوذ کرده‌اند که در اثر درگیر شدن با سگ‌ها و گربه‌های شهری خطر بروز و شیوع این بیماری وجود دارد، زیرا هیج راهکاری برای مبارزه با بیماری هاری در روباه‌ها و حیوانات وحشی از لحاظ واکسیناسیون و کنترل بیماری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هنوز بیماری هاری در حیوانات خانگی استان تهران گزارش نشده است اما با ازدیاد سگ‌ها در حومه شهرها که می‌توانند کانون بیماری هاری باشند، این بیماری می‌تواند شیوع یابد و در آینده نه چندان دور می‌تواند این موضوع به یک مساله نگران‌کننده در استان تهران تبدیل شود.

محبی براین باور است که روباه و شغال مخزن هاری هستند و با ازدیاد سگ‌های حومه شهرها هر کدام می‌توانند به یک کانون و مخزن هاری باشند بنابراین شهرداری‌ها باید بیشتر به این مساله توجه کنند.

رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری برنامه ریزی منسجمی برای کنترل حیوانات بلاصاحب ندارد و یک سری سازمان‌های مردم نهاد اقدام به کارهای حمایتی و اشتباه به عمد یا سهوی انجام می‌دهند و حتی برخی در حمایت از حیوانات کاسبی می‌کنند به طوری که قراردادهایی با شهرداری منعقد می‌کنند و پول بابت عقیم کردن و پلاک گذاری دریافت می‌کنند اما به قراردادهایشان عمل نمی‌کنند.

افزایش چند برابری قیمت واکسن علیه بیماری‌های حیوانات خانگی

محبی تصریح کرد: در حال حاضر در تهران قیمت خرید واکسن افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما هنوز با محدودیت در تأمین واکسن مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در واکسن حیوانات خانگی، برای آنهایی که بیماری به حیوانات منتقل می‌شود محدودیت و مشکلاتی وجود دارد گفت: برای واکسن هاری محدودیتی وجود ندارد.

ممنوعیت واردات خوراک حیوانات خود عامل شیوع بیماری‌های واگیر

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران یکی دیگر از معضلات شیوع بیماری‌های حیوانات خانگی را ممنوعیت واردات خوراک عنوان کرد و گفت: این ممنوعیت می‌تواند در آینده باعث انتقال بسیاری بیماری‌ها از مواد غذایی به حیوانات خانگی و حتی شیوع این بیماری‌ها به انسان شود.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که به تازگی رامین سلامتی رئیس نظام دامپزشکی استان تهران اعلام کرده است که نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی، باعث شده برخی بیماری‌های حیوانات خانگی که ریشه کن شده بود، مجدداً شیوع یابد به طوری که بیماری هاری در بین چند حیوان خانگی شنیده شده و این در حالی است که قبل از این، بیماری هاری به طور کامل در استان ریشه کن شده بود.

به گفته وی، استان تهران بیش از ۶ هزار دامپزشک نزدیک به ۱۹ درصد جمعیت دامپزشک کشور را در بر دارد.

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران، همچنین به پاره‌ای از مشکلات موجود در بدنه شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث احداث کلینیک‌های دامپزشکی مشکلاتی با شهرداری‌ها به وجود آمده است که علی رغم اجازه رسمی احداث کلینیک‌های حرفه پزشکی در مجتمع‌های مسکونی، اما متأسفانه بارها شاهد برخوردهای سلیقه‌ای شهرداری‌های منطقه در این زمینه شده‌ایم.

به گفته وی، ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار حیوان خانگی در استان تهران داریم که این حجم، غیرقابل انکار است و نیاز به همکاری شهرداری احساس می‌شود./ایرنا 

 

 

 

 

×××

 

   

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، یادداشت، سوژه و درج تبلیغات

   

 ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴ - ۰۹۳۹۸۴۳۳۹۱۶ - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

  

 

عضویت در تلگرام

Back to Top

Template Design:Dima Group