مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 

 



تهران – ایرنا - کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت و به ویژه اعضای اوپک قرار است امروز(پنجشنبه) ازطریق ویدئو کنفرانس در «نشستی بی سابقه» راه های دستیابی به توافق برای کاهش تولید نفت را به منظور حمایت از قیمت طلای سیاه که بعداز شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) سقوط کرده است، بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بنجار تونهاوگن» مسئول شرکت «راشتاد انرژِی» گفت، این نشست اضطراری که قرار است امروز ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ برگزارشود، «تعیین کننده» و «تنها نقطه امید بازار برای جلوگیری از سقوط کامل و توقف تولید نفت» است.

عربستان که نشست تولید کنندگان نفت را با حمایت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پیگیری کرد، خواستار «توافق عادلانه ای» است که تعادل مورد نظر را به بازار نفت بازگرداند.

کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای آن در «اوپک پلاس»، کاهش چشمگیر تولید جهانی نفت را که مهمترین سلاح آنها در مواجهه با کاهش تقاضای جهانی طلای سیاه است، بررسی خواهند کرد.

به نظرمی رسد توافق شده است که روزانه ۱۰میلیون بشکه از تولید مشترک کسر شود که معادل ۱۰ درصد تولید جهانی است.

این رقم را ترامپ پنجشنبه گذشته در توییتی مطرح کرد، اما نرخ سهم این کاهش بین کشورها مسئله ای خارق العاده و جنجالی خواهد بود.

آیا شرایط برای کاهش تولید مهیا است؟

«بیرنی شیلدروپ» تحلیگر شرکت «سیپ» گفته که عربستان و روسیه به روشنی تاکید کرده اند تولید خود را زمانی کاهش می دهند که «همه کشورهای بزرگ تولید نفت به آنها بپیوندند».

ایالات متحده آمریکا تولید کننده شماره یک نفت در جهان، در تلاش است توافقی صورت گیرد که از فشار بر بخش های صنعت نفت آن بکاهد، زیرا هزینه استخراج نفت شل در این کشور زیاد است و تولید آن با قیمت های کنونی نفت دیگر سودآور نیست.

شرکت های آمریکایی که درحال استخراج مقادیر زیادی نفت بوده اند، با فروپاشی قیمت ها، تولیدشان را کاهش داده اند. آنها درهفته گذشته ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز تولید کردند، در حالی که هفته های قبل از آن نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کردند و طبق آخرین تخمین های آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، پیش بینی می شود که این میزان در روزهای آینده و با روند فعلی از ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز تجاوز نکند.

در عین حال این پیش بینی نیز وجود دارد که با ادامه وضعیت فعلی، ظرفیت های ذخیره سازی نفت خام نیز به پائین ترین حد خود خواهد رسید، زیرا کشورهای تولید کننده مجبور هستند میزان تولید خود را کاهش دهند.

«کرگ ارلم» تحلیلگر شرکت «اوندا» گفت: اگر چنین توافقی به نفع همه باشد اما بدان معنی نیست که حتما به دست می آید.

بر خلاف سایر کشورها، واشنگتن نمی تواند تصمیمات را بر تولیدکنندگان نفت آمریکایی براساس قوانین رقابت که مانع از هماهنگی شرکت ها با یکدیگر می شود، تحمیل کند.

موفقیت این نشست در گرو اختلافاتی است که اغلب بین مسکو و ریاض بوجود می آید و آخرین با در هفته گذشته منجر به به تعویق نشست آنلاین اوپک شد که قرار بود دوشنبه گذشته برگزار شود.

نشستی بی سابقه

ناظران بازار بین المللی نفت معتقدند، ‌نشست امروز اوپک در بیشتر زمینه ها در یک زمان و شرایط بسیار استثنائی برگزار می شود و از همین رو معتقدند که این جلسه، نشستی بی سابقه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری روسی (تاس) دعوت برای شرکت در نشست آنلاین اوپک به مراتب از تعداد اعضای آن بیشتر است و حداقل ۱۰ کشور خارج از چارچوب «اوپک پلاس» از جمله ایالات متحده آمریکا را در برمی گیرد.

براساس ارزیابی روز دوشنبه گذشته آژانس بین المللی انرژی، برگزاری این نشست در شرایطی اتفاق می افتد که صنعت جهانی نفت با «شوک بی سابقه ای در تاریخ خود» روبه رو است.

شرکت راشتاد انرژی تاکید کرده که اکنون یک وضعیت بی سابقه در جهان ناشی از تدابیر بسیار سخت تحمیل شده بر نقل وانتقال مردم و کالاها در چارچوب تلاش ها برای مهار ویروس کرونا (کووید ۱۹) که به افزایش نفت در بازار منجر شده و در ماه آوریل به ۲۵ میلیون بشکه در روز می رسد، حاکم است.

با توجه به کاهش گسترده تقاضا، قیمت های نفت برنت اروپا و وست تگزاس آمریکا هفته گذشته به پایین سطح و بی سابقه از سال ۲۰۰۲ تاکنون رسیده که بدترین فصل در تاریخ نفت است.

سرانجام، نشست اوپک که مقر آن وین است، دومین نشست بین المللی است که بعداز بحران شیوع ویروس کرونا(کووید ۱۹) در سراسر جهان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود.

فردا جمعه، نشست آنلاین دیگری با همان موضوعی که عربستان خواستار آن شده است، برگزار می شود و این بار وزیران انرژی کشورهای گروه ۲۰ در نشست شرکت خواهند کرد.

Back to Top

Template Design:Dima Group