مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 


ایلام - شهرستان ملکشاهی سال‌های زیادی است که در فصل تابستان با مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه بوده و پروژه آبرسانی به این شهرستان بعد از ۶ سال هنوز به اتمام نرسیده است.

مشکل کدورت بالای آب شهرستان ملکشاهی سال‌ های سال است مردم این دیار با جمعیت ۳۰ هزار نفر را آزار می دهد، آبی که طبق گفته اهالی ملکشاهی حتی برای شست و شو هم مناسب نیست.

طی چند سال گذشته به خصوص در فصل تابستان به موازات افزایش مشکلات تأمین آب شهر ارکواز ، مرکز شهرستان ملکشاهی میزان مراجعه و بهره گرفتن اهالی از چشمه‌های آب این شهرستان نیز افزایش یافته است.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان بهداشت، به استناد آزمایشات و نتایج کلرسنجی که انجام گرفته مقداری کدورت آب در این شهرستان بالاتر از حد استاندارد است.

پروژه آبرسانی از سد چم گردلان به شهرستان ملکشاهی سال ۹۲ آغاز شده است و هم اکنون بیش از ۶ سال است که به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره رها شده است.

در کنار این پروژه، طرح آب شیرین کن شهرستان ملکشاهی هم سال گذشته آغاز شد که هنوز این طرح هم به بهره برداری نرسیده تا مشکلات تامین آب شرب مردم ملکشاهی بیشتر شود.

مردم ملکشاهی سالهاست مشکل آب دارند

یکی از شهروندان ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال‌های زیادی است که مردم این شهرستان بویژه در فصل گرما مشکل قطعی آب و کدورات بالای آنرا دارند.

احمد امیدی تصریح کرد: با وجود جلسات متعدد مردم و معتمدین شهرستان با مدیران و مسئولان متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در پی رفع این مشکل انجام نشده است.

وی عنوان کرد: با شروع فصل گرما مشکل نبود آب شرب در شهرستان تشدید و مردم ناچار هستند از چشمه‌های کوه‌های اطراف آب تهیه کنند، از مسئولان تقاضا داریم در پی رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.

این شهروند ملکشاهی اضافه کرد: مردم روزانه مجبور هستند کیلومترها راه را طی تا آب چشمه جهت مصارف و آشامیدن تهیه کنند.

امیدی بیان کرد: کدورت آب موجود در شهرستان به گونه ای است که نه جهت مصارف خانگی و نه در مصرف غذا و آشامیدن از این آب نمی توان استفاده کرد.

معضل نبود آب شرب باید سریع تر حل شود

رئیس شورای اسلامی شهر ملکشاهی نیز در این ارتباط اظهار داشت: از مشکلات و معضلات بزرگ که در شهرستان مشاهده می شود، نبود آب شرب مناسب و بهداشتی است.

احمد عبدالی افزود: هر چند شهرستان از لحاظ منابع آبی کمبودی ندارد، ولی حل این مشکل زمان بر بوده که امیدواریم با ورود مسئولان کشوری و استانی این معضل و خواسته به حق اهالی منطقه زودتر حل خواهد بود.

آخرین وضعیت طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته روند تکمیل پروژه آبرسانی از سد چم گردلان و احداث آب شیرین کن تسریع یافته و در آینده نزدیک بخشی از مشکلات کمی و کیفی آب شهرستان مرتفع می‌شود.

افشین مظاهری گفت: طرح آب شیرین کن شهر ملکشاهی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۲۵۰۰ متر مکعب بهمن سال گذشته کلنگ زنی شده است.

وی عنوان کرد: این طرح جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد که در صورت تخصیص اعتبار عملیات اجرایی ظرف مدت ۶ ماه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصد طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستاهای مسیر افزود: این طرح با اعتبار بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال شامل سه ایستگاه پمپاژ، ۲۴.۵ کیلومتر خط انتقال لوله فولادی با قطر ۵۰۰ میلیمتر، ۲۴.۵ کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی، ۹ هزار مترمکعب مخزن و احداث تصفیه خانه آب در دست اجراست.

تامین آب شرب ملکشاهی در کوتاه مدت به سرانجام می‌رسد

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه خط انتقال تأمین آب شرب شهرستان ملکشاهی بیش از ۲۴ کیلومتر است و تنها ۸ کیلومتر از آن باقی مانده است.

احمد کرمی افزود: تاکنون بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات آب شرب شهر ملکشاهی، در کنار این پروژه یک تصفیه خانه هم در سفر استاندار مصوب شد که اعتبار آن چیزی حدود ۷۰ میلیارد ریال است و در یک زمان بندی کوتاه مدت به سرانجام خواهد رسید تا به صورت دائم آب شرب ملکشاهی را تأمین کند.

اتمام حجت استاندار ایلام

استاندار ایلام نیزدر دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان به مشکل آب شرب شهرستان ملکشاهی اشاره کرد و گفت: باید در کمترین زمان ممکن به خواسته‌ها و مطالبات مردمی پاسخ داده و نگذاریم این خواسته‌ها به گله مندی تبدیل شود.

قاسم سلیمانی دشتکی با تاکید بر این موضوع که همیشه هزینه پیشگیری از خود مشکل کمتر است، اضافه کرد: چند سال است آب شرب این شهرستان مشکل دارد و علی رغم بیان مطالبات اما دستگاه متولی اقدامی که به رفع مشکل منجر شود، انجام نداده است.

وی با یادآوری اینکه در تخصیص منابع آب ملکشاهی باید اولویت با آب شرب مردم باشد، اضافه کرد: وقتی در جایی مثل ملکشاهی مشکل آب شرب وجود دارد باید تمام منابع آن دستگاه در جهت رفع آن مشکل بسیج شود و بعد دنبال امورات دیگر چون فضای سبز باشیم.

دسترسی به آب آشامیدنی به عنوان مهمترین نیاز مردم شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می‌رود، شرایط آب شهرستان ملکشاهی اورژانسی و اضطراری است که باید اتمام پروژه آبرسانی از سد ایلام به این شهرستان در اولویت مسئولان مرتبط قرار گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

×××

 

   

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، یادداشت، سوژه و درج تبلیغات

   

 ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴ - ۰۹۳۹۸۴۳۳۹۱۶ - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

  

 

عضویت در تلگرام

Back to Top

Template Design:Dima Group