مهمترین عناوین روز

رسانه پویاخبر

 

جستجو در سایت


 

 

 


تهران- بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند طرح معامله قرن بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجیگری جرد کوشنر راه حلی برای مشکلات ارائه نداده و مقاومت مردم فلسطین و جهان عرب و افزایش دامنه مخالفت ها با آن در سراسر جهان اجازه نخواهد داد این طرح، جنبه عملی به خود بگیرد.

از زمان به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» به‌ عنوان رئیس جمهوری آمریکا از 20 ژانویه 2017تاکنون، مساله فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل فراروی کاخ سفید مطرح شده است.
ترامپ با تشکیل گروهی ویژه به رهبری «جرد کوشنر» داماد و مشاور خود، ارائه طرحی برای حل مساله فلسطین را خواستار شد که از آن به ‌عنوان «معامله قرن» یاد می‌شود. اکنون با سپری شدن بیش از 2 سال از دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ به نظر می‌رسد کاخ سفید قصد دارد طرح معامله قرن را به‌صورت رسمی اعلان کند.
احتمال اعلام رسمی طرح معامله قرن در شرایطی است که ترامپ طی چند ماه گذشته با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، قطع کمک های مالی واشنگتن به آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا) و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان، گام‌های بزرگی را در راستای توجیه و مشروعیت‌بخشی به زیاده‌خواهی‌های این رژیم برداشته است.
طرح معامله قرن که شامل انضمام کامل قدس و شهرک های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه «ابودیس» به عنوان پایتخت کشور فلسطین است با مخالفت بسیاری از کشور‌ها و حتی اروپایی‌ها روبرو شده است. کشور‌های اروپایی به دنبال راهکار دو دولت برای پایان دادن به مساله فلسطین هستند، اما طرح امریکا تشکیل دولت فلسطینی را نادیده گرفته و به سود رژیم صهیونیستی است. با توجه به اینکه مردم فلسطین و جهان اسلام مخالف طرح معامله قرن ترامپ و اطرافیان او هستند اجرایی سازی این طرح نه تنها به تنش ها در سرزمین‌های اشغالی پایان نخواهد داد، بلکه می‌تواند تشدید تنش ها در منطقه را به دنبال داشته باشد.

** معامله قرن؛ طرحی شکست خورده و مرده
تارنمای «فلسطین اونلاین» به نقل از «محمد الدهون» کارشناس مسائل فلسطین نوشت: هیچ قدرتی نمی تواند طرح معامله قرن را بر مردم فلسطین تحمیل کند. مخالفت مردم فلسطین با این طرح مانع از عملی شدن آن می شود. بسیاری از کارشناسان رژیم اسرائیل هم به آمریکا، رژیم اسرائیل و کشورهای عربی که در این زمینه همکاری می کنند هشدار داده اند که در صورت عملی شدن این طرح، انتفاضه سوم مردم فلسطین رقم خواهد خورد.
المدهون افزود: بر دسیسه چینان آسان نخواهد بود که طرح معامله مشکوک را که حقوق مردم فلسطین را نادیده می گیرد، به پیش ببرند. مردم فلسطین از طریق راهپیمایی های موسوم به «بازگشت» می توانند این طرح را خنثی سازد و برای همیشه آن را در قبر دفن کند.
به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، «واصل ابو یوسف» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت اظهارات اخیر مقام های اتحادیه اروپا و مخالفت آنان با درخواست مقام های آمریکا درباره الحاق شهرک های یهودی نشین به کرانه باختری و نادیده گرفتن برپایی دو دولت نشان می دهد که کشورهای ارویایی با طرح معامله قرن مخالف هستند.
به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت جولان برای اسرائیل سبب تقویت جایگاه دولت خودگردان فلسطین و دیگر جریان های مخالف طرح معامله قرن می شود. در میان کشورهای منطقه هم ترامپ برای همراه سازی کشورهای عربی برای پیش بردن معامله قرن قدرت چندانی ندارد. کشورهای عربی پس از تصمیم رییس جمهوری آمریکا درباره جولان، در میان افکار عمومی توجیهی برای همکاری با ترامپ و تیم وی برای اجرایی سازی طرح معامله قرن ندارند. گزارش رسانه های آمریکا نشان از این دارد که دولت ترامپ به طور گسترده برای عملی ساختن این طرح بر روی نظام های حکومتی در مصر و عربستان شرط بندی کرده است. مخالفت کشورهای اروپایی و روسیه با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت جولان به سود رژیم اسرائیل فرصت همکاری جامعه بین الملل برای اجرایی سازی طرح معامله قرن را از بین برده است.
روزنامه «الغد» اردن هم در گزارشی به قلم «موسی شتیوی» نوشت: معامله قرن مرده به دنیا خواهد آمد و با وجود اینکه جزئیات نهایی این طرح هنوز مشخص نیست، اما جزئیاتی از این طرح که آشکار شده وحشت دوستان آمریکا را به دنبال داشته است. آنان به این طرح به عنوان کابوسی برای مردم می دانند.
این روزنامه افزود: افزایش مخالفت ها با این طرح تحول مهم و مثبت است. پیش بینی می شود در روزهای آینده بر شمار مخالفان افزوده شود و چالش های بسیاری را برای دوستان آمریکا در منطقه که تامین کننده هزینه این طرح هستند به دنبال داشته باشد.

** سازوکارهای لازم برای نابود سازی طرح معامله قرن
روزنامه «الدستور» اردن در گزارشی به قلم «کمال زکارنه» با عنوان «جنبش فلسطینی – عربی برای اسقاط معامله قرن» نوشت: کشورهای اروپایی موضع مخالفی را درباره طرح معامله قرن و تصمیم ها ترامپ درباره قدس و جولان در پیش گرفته اند. وزیران و مسوولان سابق این کشورها تلاش می کنند برای به شکست کشاندن طرح آمریکا که مساله فلسطین و حقوق عربی را از بین می برد یک لابی تشکیل دهند. این اقدام می تواند سبب شکل گیری سونامی سیاسی و دیپلماسی فلسطینی – عربی هدفمند و هماهنگی شود که همه کشورهای اروپایی و جهان را در برگیرد تا حمایت آنها از حقوق مردم فلسطین را به دنبال داشته باشد و سبب شکل گیری یک جبهه مخالف جهانی با طرح معامله ترامپ شود و این طرح را در نطفه خفه کند. تحرک دسته جمعی کشورهای عربی منطقه که بیانگر موضوع واحدی در این زمینه باشد می تواند کشورهای جهان را با خود همراه کند و در این زمینه موفقیت بزرگی به دست آورد و یک ضربه سنگین به این طرح شوم وارد سازد.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن هم در گزارشی به قلم «بسام روبین» نوشت: مخالفت با طرح معامله قرن نیاز به شماری از اقدام ها از جمله همسویی جبهه داخلی و اتحاد و آمادگی برای پایداری در برابر شرایط سخت اقتصادی و همزیستی با آن است. این اقدام نیاز به دولت ملی دارد که قدرت رقابت سیاسی را داشته باشد و به اقتصاد و مدیریت بحران ها توجه داشته باشد و بتواند از برگ برنده هایی موجود استفاده کند.
این روزنامه چندی پیش نیز در گزارشی به قلم «شاکر فرید حسن» آورد : برای حمایت از قضیه فلسطین و به شکست کشاندن همه دسیسه ها و طرح های استعماری و صهیونیستی که مساله فلسطین را هدف قرار داده است باید در سریعترین زمان ممکن همه اختلاف ها را کنار گذاشت و با تقویت قدرت مقاومت مردم فلسطین و بازسازی نهادهای سازمان آزادیبخش فلسطین بر اساس اصول ثابت و پایدار و ایجاد یک برنامه راهبردی و تاکتیکی مورد پذیریش همه جریان های فلسطینی تلاش کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

×××

 

   

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید :ایمیل برای ارسال اخبار، مقاله، یادداشت، سوژه و درج تبلیغات

   

 ۰۹۱۸۵۱۳۸۸۵۴ - ۰۹۳۹۸۴۳۳۹۱۶ - ارسال اخبار از طریق تلگرام: ۰۹۱۲۰۷۲۰۷۶۱

  

 

عضویت در تلگرام

Back to Top

Template Design:Dima Group