اعتماد به دانشگاهها، راهی برای توسعه پایدار استانها
وی در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: جذب ۶۹ عضو هیئت علمی و راهاندازی چهار رشته جدید در مقطع دکتری از جمله اقدامات شاخص این دوره بوده که موجب ارتقای جایگاه دانشگاه ایلام در سطح ملی و بینالمللی شده است.
دکتر علیمحمدی کسب مجوز برای رشتههای جدید دکتری را نقطه عطفی در مسیر رشد دانشگاه دانست و افزود: این دستاورد نشانگر تعهد جدی ما به تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانشگاه است.
وی با تأکید بر نقش مشارکت جمعی در تحقق این موفقیتها تصریح کرد: همکاری مستمر اساتید، کارکنان و دانشجویان زمینهساز توسعه پایدار در سطح دانشگاه و منطقه بوده است.
رئیس پیشین دانشگاه ایلام با اشاره به اقدامات صورتگرفته در زمینه توسعه زیرساختها، گفت: در این دوره، سرمایهگذاریهای هدفمندی برای ارتقای امکانات آموزشی و پژوهشی انجام شد که رضایتمندی اعضای دانشگاه را بهدنبال داشته است.
به گفته وی، این اقدامات ضمن بهبود کیفیت آموزشی، نقش مؤثری در ارتقای انگیزه و خلاقیت دانشجویان ایفا کرده است.
علیمحمدی همچنین به گسترش تعاملات بینالمللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در مدت مسئولیت، همکاریهای ثمربخشی با دانشگاهها و مؤسسات علمی معتبر خارجی شکل گرفت که در تبادل دانش و تجربیات علمی تأثیرگذار بوده است.
وی توسعه فعالیتهای پژوهشی را یکی دیگر از اولویتهای دوره مدیریتی خود عنوان کرد و گفت: تمرکز بر تحقیقات علمی منجر به انتشار مقالات متعدد در نشریات معتبر بینالمللی شد.
دکتر علیمحمدی در پایان دانشگاه ایلام را یکی از مراکز علمی پیشرو در غرب کشور معرفی کرد و از جامعه دانشگاهی خواست با حفظ همبستگی و تلاش مضاعف، مسیر پیشرفت و تحقق اهداف بلندمدت این مجموعه علمی را ادامه دهند.
***
در ادامه این آیین گرامیداشت، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در پیشرفت کشور، خواستار اعتماد بیشتر مسئولان استانی به مراکز علمی و پژوهشی شد.
دکتر سید احمدرضا خضری، مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، روز چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید دانشگاه ایلام اظهار داشت: دانشگاهها قلب تپنده نظام مدیریتی جوامع هستند و تصمیمسازی امروز دنیا، بر پایه دادههای علمی و تجربههای مبتنی بر دانش انجام میگیرد.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه در فرهنگسازی و تولید علم گفت: مراکز علمی موتور محرک خرد، توسعه فرهنگی و تمدنسازی بهشمار میروند، دانشگاهها باید محل تولید و توزیع دانش معتبر برای جامعه باشند و از ارائه دیدگاههای غیرعلمی پرهیز شود.
خضری با انتقاد از برخی رویهها در نظام آموزش عالی تأکید کرد: فروش مدرک و برند آسیب جدی به اعتبار علمی دانشگاهها میزند، دانشگاه باید استقلال، استاندارد و جایگاه علمی خود را حفظ کند و تسلیم خوشایند سیاسیون یا جریانها نشود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه محیط کنشگری آگاهانه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، اما نباید عرصه بازیهای سیاسی شود، مسائل روز جامعه باید در فضای علمی نقد و بررسی شوند، نه در قالب جناحبندیهای حزبی.
مشاور وزیر همچنین با اشاره به اهمیت هویت ملی، گفت: دانشگاه باید در تقویت مرزهای فرهنگی و هویتی نقش فعال داشته باشد تا ایران در برابر تهاجم فرهنگی ایمن شود و به یک کشور جذاب برای مهاجرت علمی تبدیل گردد.
خضری از تلاش وزارت علوم برای بهبود وضعیت رفاهی اساتید، کارکنان و دانشجویان خبر داد و افزود: تعمیر و تجهیز خوابگاهها و تأمین زیرساختها از اولویتهای جدی وزارتخانه است.
وی همچنین با تأکید بر گسترش فعالیتهای علمی بینالمللی، موقعیت جغرافیایی دانشگاه ایلام را یک مزیت برشمرد و گفت: نزدیکی این دانشگاه به مرز عراق، ترکیه و اقلیم کردستان فرصت مناسبی برای توسعه همکاریهای علمی منطقهای فراهم کرده است.
به گفته خضری، دانشگاه ایلام با بیش از ۲۰۰ عضو هیات علمی، هفت هزار دانشجو و هشت دانشکده، با آسیبهایی ناشی از عوامل مختلف روبهروست و نیازمند توجه بیشتر است.
***
افشین کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ایلام نیز در این آیین، بهرهبرداری از ظرفیتهای استانی را نیازمند کار دقیق و پژوهشی دانست و بر ورود جدی وزارت علوم در این زمینه تأکید کرد.
وی با بیان اینکه مسائل اصلی استان باید در قالب پایاننامهها و پژوهشهای دانشگاهی طرح و بررسی شود، افزود: ۱۵۰ سال پس از ورود مدرنیته به ایران، همچنان تعارضهایی میان سنت و تجدد وجود دارد که دانشگاهها باید بستر گفتوگوی مؤثر میان این دو را فراهم کنند.
کریمی گفت: دانشگاه باید به فضای تضارب آرا و کرسیهای آزاداندیشی جان بدهد و در عین حال محل ارجگذاری به مفاخر، هنرمندان و تاریخ بومی باشد.
***
همایون مرادنژادی، رئیس جدید دانشگاه ایلام نیز در ادامه مراسم، با بیان اینکه آینده آموزش عالی نیازمند بازنگری و تحول است، گفت: باید به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم حرکت کنیم؛ دانشگاههایی که نهتنها تولید علم، بلکه مهارتافزایی، کارآفرینی و حل مسائل واقعی جامعه را هدف قرار میدهند.
وی افزود: این مسیر نیازمند کنشگری فعال نهادهای علمی و همافزایی میان همه دستگاههاست و تلاش خواهیم کرد با جلب مشارکت مسئولان استان، معیشت کارکنان و کیفیت آموزشی را ارتقاء دهیم.
دکتر مرادنژادی رویکرد اصلی مدیریت جدید دانشگاه را «مهارتآفرینی» و توسعه رویدادهای کارآفرینی دانست و تأکید کرد: در این مسیر از ظرفیت تمام نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان بهره خواهیم گرفت.
در پایان این مراسم، از زحمات و خدمات دکتر طاهر علیمحمدی، رئیس پیشین دانشگاه ایلام تقدیر به عمل آمد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰