با اخبار دو روزه‌ی دانشگاه ایلام درحضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر سید ضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای حضورش در ایلام در مراسم غبارروبی و بزرگداشت دفاع مقدس در  گلزار شهدای گمنام،  شرکت در جلسه ملی راهیان نور کشور،  دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، افتتاح دانشکده کشاورزی، کلنگ زنی پروژه بوستان مرکزی بلوط و شرکت […]

دکتر سید ضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای حضورش در ایلام در مراسم غبارروبی و بزرگداشت دفاع مقدس در  گلزار شهدای گمنام،  شرکت در جلسه ملی راهیان نور کشور،  دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، افتتاح دانشکده کشاورزی، کلنگ زنی پروژه بوستان مرکزی بلوط و شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید و افتتاح پروژه دانشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران به صورت ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد.

 

در ادامه و در جریان برگزاری جلسه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان در دانشگاه ایلام، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه اظهارداشت: باید جامعه دانشگاهی به صورت  متمایز به زائران اربعین خدمات‌رسانی کند.
رئیس دانشگاه ایلام همچنین با تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش گفت: بزرگداشت ائمه اطهار (ع)  و به خصوص حضرت امام حسین(ع)، یک وظیفه فردی و اجتماعی است. ایشان یادآور شد: مردم ایلام با تمام وجود فرصت خدمت به زوار عتبات عالیات را مغتنم شمرده و با تمام ظرفیت و امکانات به خدمت رسانی می‌پردازند.
در ادامه‌ی برنامه‌های دانشگاه، مراسم اختتامیه نخستین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان برگزار شد.
در این مراسم که دکتر میرزایی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، دکتر گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، سردار حسینی فرمانده سپاه امیرالمومنین ایلام، روسای دانشگاههای استان و جمع زیادی از دانشجویان و برگزیدگان این سوگواره در محل سالن آیت اله حیدری حضور داشتند، دکتر میرزایی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تسلیت ایام محرم و بیان این که پیام کربلا مورد اقبال تمام انسانها است، افزود: پیام کربلا یک پیام جهانی است که مورد استقبال تمامی مردم جهان قرار گرفته و در بعضی کشورها مثل کشور هند، امام حسین (ع) و محرم جایگاه ویژه ای دارند.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: آثار فرهنگی و هنری درباره رویداد کربلا باعث می شود این پیام ماندگار جلوی چشم ما تکرار شود و در تبیین درست آموزه های  این رویداد، نقش کلیدی دارند.
دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه هم در این مراسم با اشاره به این که برگزاری سوگواره ملی اربعین یک اقدام ستودنی است، تصریح کرد: خادمی امام حسین (ع) برای ما به دست آمد و ما به آن افتخار می کنیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع ۷۸۰ طرح و اثر به این سوگواره ارسال شد  که هیأت داوران ۴۳ اثر را بعنوان آثار برگزیده انتخاب کرد.
در ادامه حجت الاسلام غیاثی مسؤل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تسلیت ایام محرم اظهار داشت: حسین (ع) می ماند، ولی شمر و نیزه ها و سپاهش بی نشان در تاریخ می روند و با ظلم و جور نشان داده می شوند.
این مسئول یادآور شد: اربعین استراتژی انقلاب است و اگر اربعین را بی نشان کنیم، در تاریخ مدفون خواهیم شد.
در پایان این مراسم از برگزیدگان آثار مختلف تقدیر شد.
جلسه قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی با حضور سرپرست وزارت علوم در دانشگاه هم از جمله برنامه‌هایی بود که شکل گرفت.
در این جلسه دکتر هاشمی، سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: رشادت های مردم ایلام در دوران دفاع مقدس و همچنین اعزام و تردد زائرین اربعین در این استان باعث شده تا این استان در بخش‌های مختلف مورد توجه باشد.
این مسئول با بیان این که باید فرهنگ ایثار و فداکاری در دانشگاه های کشور ترویج پیدا کند، از گسترش کمی و کیفی اعزام دانشجویان در بخش راهیان نور در دانشگاه های کشور سخن به میان آورد و افزود:  راهیان نور یک ظرفیت بزرگ فرهنگی در کشور است و باید از آن برای اعتلای فرهنگی دانشگاه های کشور استفاده کرد.
دکتر هاشمی با اشاره به این که دانشگاه یکی از محیط های مناسب برای ترویج فرهنگ دینی و استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس برای اردوی راهیان نور است، اظهارداشت: باید با برنامه ریزی دقیق نسبت به اعزام دانشجویان در دانشگاه های کشور اقدام کرد و نقاط ضعف سال های گذشته را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد.
دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام هم در این جلسه گفت:  دانشگاه ایلام در مقطع جنگ تعطیل شد و رتبه اش پایین آمد، اما بعد از اتمام جنگ تحمیلی و در جریان سفر مقام معظم رهبری مدظله العالی به استان ایلام، به دانشگاه ارتقاء یافت.
در این جلسه سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مهمترین ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی ایران، اردوهای راهیان نور است، که خوشبختانه طی سالهای گذشته، روند افزایشی داشته است.
جانشین بسیج مستضعفین کشور، با بیان این که هم اکنون بسیاری از ایستگاه ها برای اعزام راهیان نور فراهم است خاطرنشان کرد: امیدواریم با هدفمند کردن اعزام اردوهای راهیان نور در بین دانشگاه های کشور شاهد افزایش کیفی و کمی اعزام ها باشیم.
کلنگ زنی پروژه بوستان بلوط دانشگاه با حضور مقام عالی وزارت علوم هم در طی این دو روز صورت گرفت.
لازم به ذکر است که  این بوستان طی ۱۲ ماه، در زمینی به مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع احداث خواهد شد.
دانشکده کشاورزی و آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران هم  با حضور دکتر هاشمی سرپرست وزارت علوم افتتاح شد. پروژه ساختمان جدید دانشکده کشاورزی پردیس اصلی دانشگاه، با زیر بنای ۶۱۳۹  متر مربع، در سه طبقه شامل: ۲۲ کلاس، ۸ آزمایشگاه، ۳۰ اتاق یک نفره و دو نفره مربوط به اساتید، ۱۱ اتاق اداری، ۱ سالن مطالعه، ۱ سایت کامپیوتر و ۱سالن آمفی تئاتر  است و پروژه آموزشکده کشاورزی دهلران، با زیربنای ۵۷۰۰ متر مربع، با اعتبار ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان (­۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون جهت احداث ساختمان آموزشکده و ۹۰۰ میلیون تومان جهت محوطه سازی)، در سه طبقه شامل: آزمایشگاه، نمازخانه، سالن آمفی تئاتر، ۲۳ کلاس درسی،  ۱۸ اتاق برای اساتید و  کتابخانه است.
در جریان سفر سرپرست وزارت علوم به ایلام، نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در دانشگاه ایلام برگزار شد.
در این نشست دکترهاشمی با بیان اینکه گفتمان گفتگو و نقد باید در دانشگاه ها توسعه یابد، تصریح کرد: خوشبختانه دولت نسبت به دانشگاه نگرش مثبتی دارد و در سال جاری اعتبارات خوبی به دانشگاه‌ها اختصاص داده است.
دکتر هاشمی یادآور شد: توسعه کیفی مراکز آموزش عالی در سطح کشور و  در استان ایلام، در راس برنامه‌های این وزارتخانه قرار دارد. ایشان اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۲۵ هزار دانشجو در استان ایلام فعالیت دارندکه از نظر شاخص جمعیتی استان رقم بسیار خوبی است.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های مهم وزارت علوم شنیدن دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان است، اظهار کرد: سازوکارهایی برای اساتید و دانشجویان تعریف شده، تا بتوانند آزادانه دیدگاه‌های خود را بیان کنند و  به هیچ عنوان نباید این امور به عنوان تخریب شمرده شوند.
دکتر هاشمی، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دیدگاه محور باشد و مسئولان از انتقادات دانشجویان و اساتید برای پیشرفت امور استفاده کنند.
لازم به ذکر است که در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، که با حضور دکتر هاشمی سرپرست وزارت علوم، مدیران ادارات و روسای سازمانهای استان و جمع زیادی از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار شد به طور ویژه از مهندس مروارید استاندار ایلام تقدیر بعمل آمد.
در این مراسم دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، با تقدیر از زحمات و  پیگیریهای مهندس مروارید استاندار ایلام برای توسعه استان، اظهار داشت: مهندس مروارید برای همگان در دسترس بود و ثابت کرد  که می شود استاندار بود و در دسترس بود.
در این مراسم دکتر علی اکبری به نمایندگی از جامعه دانشگاهی به همراه دکتر هاشمی سرپرست وزارت علوم با اهداء هدیه‌ای به مهندس مروارید، از زحمات وی تقدیر بعمل آوردند.
در این مراسم مهندس مروارید، با تشکر از حسن نظر دکتر علی اکبری و دیگر دانشگاهیان، اظهار داشت: دکتر علی اکبری یک رئیس دانشگاه حرفه ای  است، که در دوره دوم مدیریت ایشان در دانشگاه ایلام، به بیان دانشجویان و اساتید، روند توسعه دانشگاه شتاب گرفته و جایگاه آن در سطح ملی ارتقاء یافته است.

 

×××

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}