بخش زرین آباد محرومترین نقطه استان ایلام است

اختصاصی پویاخبر: محمد رضایی بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران و استان ایلام سرزمینی آشنا در همه طول تاریخ ایران زمین و مرکز آن پهله نشان از قدمت تاریخی و عظمت آن دارد سرزمینی که در تاریخ شناخته شده است و از اصیل ترین مناطق کورد نشین محسوب میگردد.     اما با وجود  […]

اختصاصی پویاخبر: محمد رضایی
بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران و استان ایلام سرزمینی آشنا در همه طول تاریخ ایران زمین و مرکز آن پهله نشان از قدمت تاریخی و عظمت آن دارد سرزمینی که در تاریخ شناخته شده است و از اصیل ترین مناطق کورد نشین محسوب میگردد.

 

 

اما با وجود  قدمت و عظمتآن اکنون به عنوان محروم ترین بخش ایران شناخته می شود و در فراموشی  به سر می  برد  اگر استان ایلام محرومترین استان ایران محسوب می شود پهله زرین آباد جز محروم ترین بخش های آن است. بخشی که علت محرومیت آن در هاله ای از ابهام و سوال و تعجب می باشد همه تاریخ زرین آباد نشان از محرومیت این بخش را دارد هر چند بعد از انقلاب از آب و برق برخوردار گردید اما برای توسعه آن کار خاصی صورت نگرفته است . وفقر و ناامیدی سایه سنگینی بر مردم آن انداخته است.
مردم این بخش محروم در زمان استقرار والیان در استان ایلام و در اثر ظلم آنان ناچار به مهاجرت گسترده به شهرهای عراق شدندکه  می توان گفت مهمترین پدیده در بخش زرین آباداز چند قرن گذشته تا کنون مهاجرت گسترده بوده که بخاطر عدم رسیدگی دولتها منطقه خود را و حتی استان را برای همیشه ترک کرده اندبعد از انقلاب اسلامی بخاطر امیدواری به بازسازی وضعیت منطقه و امید به حل مشکلات چند سالی از مهاجرت خودداری کردند اما طی ۱۵ سال گذشته که مشکلات آنان حل نگردید دست به مهاجرت گسترده و مجدد زدند و برای امرار معاش و کسب شغل به استانهای برخوردار کشور مهاجرت کردند و سرزمین خود را به ناچار و مایوسانه رها نمودندو بعد از انقلاب اسلامی روند مهاجرت افزایش یافت و تعدادی از روستاهای آن خالی از سکنه گردید فریادهای مردم برای نبود اشتغال و نبود امکانات بهداشتی و درمانی و خدماتی بخصوص نداشتن جاده های مناسب از قرنها پیش تا کنون شنیده نشده است نبود جاده مناسب برای رفت آمد به این بخش از استان ایلام برای همه دشوار و طاقت فرسا و پرمخاطره محسوب می گردد تصادفات در جاده های زرین آباد تا کنون جان ده ها نفر را گرفته است. این معظل باعث گردیده تا بیماران و افراد تصادفی نتوانند به موقع به مراکز درمانی استان یا مرکز شهرستان برسند و جان خود را از دست میدهند.
مردم بخش زرین آباد به مرکزیت پهله از رنجهای بی جواب مانده و از درد های بی درمان مانده خود ناامید شده و از سوالهای بی جواب علت محرومیت ما چرا ؟ علت عدم رسیدگی به ما چرا؟خسته و ناامید شده اند .
هرکس توانایی داشته مهاجرات کرده  است هر کس یک بار به منطقه زرین آباد سفر کرده و متوجه خطرات راه ها و نبود جاده مناسب آن شده هرگز به پهله زرین آباد مجدد سفر نخواهد کردبه راستی در مقابل این مردم رنج کشیده و محروم مانده چه کسی مسئول است ؟چه کسی  باید پاسخگو باشد؟ از چه کسی باید درخواست و استمداد کمک کرد؟ مردم این منطقه بعد از قرنها زجر به چه کسی باید پناه ببرند ؟ چرا مطالبات و خواسته ها و مشکلات این مردم  قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب بی پاسخ مانده ؟چرا گرفتاری مردم زرین آباد برای کسی اهمیت ندارد ؟چرا باید زرین آباد از محروم ترین نقاط کشور باشد؟ آیا مسئولان محترم چه تعداد تا بحال به پهله زرین آباد سفر کرده‌اند آیا از میزان  محرومیت و ترک سرزمین اجدادی توسط مردم آن از سر ناچاری و نا امیدی خبر دارند؟ آیا پیشنهادی وجود دارد که مردم  زرین آباد چگونه باید مشکلات خود را مطرح کنند که مسولین بیشتر اهمیت دهند و چاره ای بیااندیشند مردم بخش زرین آباد در همیشه تاریخ  ایران حافظ کشور بوده و از مرزهای میهن اسلامی پاسداری کرده‌اند اما چرا به این منطقه توجه نمی شود از طرفی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی نیز باید درد دل مردم را بصورت قاطع مطرح نمایند لذا انتظار است تمامی مدیران محترم استان برای رفع محرومیت این بخش ضمن سفر به این منطقه با استفاده از راهکارهای لازم برای رفع محرومیت و تخصیص اعتبارات قدم‌های اساسی بردارند در ادامه بخشی از خواسته‌ها و انتظارات مردم پهله‌زرین‌آباد در پی می‌آید شاید این بار در دولت دوازدهم جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری و استاندار محترم جناب آقای مهندس سلیمانی دشتکی پاسخ امیدوار کننده‌ای دریافت گردد.
۱-احداث جاده جدید زرین آباد از طریق چم سرخ به دهلران
۲-ترمییم و تعریض جاده آبدانان ,پهله زرین آباد
۳-ترمیم و تعریض جاده ملکشاهی به میمه و پهله زرین آباد برای ارتباط بهتربا مرکز استان
۴- احداث تونل بدره به میمه زرین آباد
۵- احداث جاده جدید ملکشاهی از طریق بلوطستان و سید ناصرالدین به پهله زرین آباد
۶-توسعه  امکانات مرکز بهداشتی  و درمانی پهله زرین آباد و افزایش تجهیزات و نیروی انسانی  متخصص آن بعلت دوری مسافت و نبود جاده مناسب به مرکز استان و مرکز شهرستان
۷-پشتیبانی ازایجاد کارگاه های کوچک تولیدی در جهت  ایجاد منبع کسب در آمد و اشتغال برای جلوگیری  از مهاجرت
۸- شناسایی منابع معدنی منطقه  و اعلام لیست آنها توسط سازمان صنعت , معدن و تجارت  به مردم بخش زرین آباد و فراهم کردن زمینه ایجاد تعاونی مشاغل مربوطه
۹-برای جلوگیری از مهاجرت و ایجاد شغل جهاد کشاورزی آموزش های لازم را به کشاورزان منطقه جهت ایجاد باغات و صیفی کاری و سبزی کاری ، زنبور داری  و بهره برداری از زمینهای آبی موجود را انجام دهد تا گامی در جهت رفع محرومیت برداشته شود.
۱۰-تخصیص اعتبار ویژه به شهرداری پهله جهت توسعه عمرانی و خدمات شهری به علت کمبود در آمد مربوطه.
۱۱-تقاضای ارتقای بخش زرین آباد به شهرستان پهله به علت وسعت و صعب العبور بودن  ودارای مناطق مرزی
۱۲ – اختصاص اعتبار ریالی بیشتربه دهیاری ها برای رسیدگی به مشکلات روستا ها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها
۱۳ – برنامه هایی  برای رفع فقر مالی و محرومیت زدایی مردم بخش زرین آباد
۱۴- فراهم کردن برنامه های ایران گردی و جهان گردی و رسیدگی به میراث فرهنگی و آثار های منطقه قبل از نابودی
بدون شک رفع مشکلات زرین آباد با اعتبارات ریالی موجود و جاری مقدور نخواهد بود و لازم است مدیران مربوطه استان با نگاه ویژه مراتب محرومیت را به صورت واقعی و دلسوزانه به مرکز کشور منعکس و از آن طریق چاره اندیشی نمایند.

 

 

×××

 

 انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}

 

×××

با تنها کانال خبری #هفته_نامه_ندای_زاگرس در تلگرام به روز باشید:

@nedayezagros

به اینستا گرام ندای زاگرس بپیوندید

https://instagram.com/_u/nedaye.zagros