تبليغات شهري و حقوق شهروندان * کورش سهرابی
با کمی دقت در پیرامون خود، منزل، محل کار و یا محیط اطرافمان،آثار و نشانه های این صنعت عظیم کاملاً به چشم می خورد. تابلو ها، دیوارها، وسایل حمل و نقل شهری و حتی سنگ فرش پیاده روها و در بُعد منفی آن استفاده از درب منازل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز با رنگ ها، تصاویر و برند و نشانی از تولیدکنندگان و خدمات دهندگان و صاحبان کالاها پوشیده شده است.
حتي تبليغات به حريم شخصي افراد هم نفوذ كرده و در شبانه روز، حجم عظيمي از پيام هاي تبليغاتي به تلفن هاي همراه ارسال مي شود نه تنها به شکل پیامک بلکه با تماس های صوتی.
اما در اين ميان، انتخاب شيوه هاي برتر و نوين تبليغاتي نقش موثرتري در جذب مخاطب و موفقيت شركت ها و صاحبان آگهي ها دارد. در شهر ايلام به دليل نبود روش هاي جديد براي تبليغات يا اطلاع رساني نهادها و سازمان ها، سال هاست از داربست هاي فلزي(اسكافل)كه ارتفاع آن ها گاه تا ۶ متر هم مي رسد استفاده مي شود.
طول و عرض اين داربست ها به حدي زياد است كه علاوه بر نازيبايي چهرۀ شهر؛ موجب سد معبر در پياده روها و معابر پُر رفت و آمد مي شوند و خطراتي كه ممكن است براي شهروندان به دليل حفاظت نشدن لوله هاي طولي به كار رفته در اين داربست ها به وجود بيايد جاي تأمل و چاره انديشي دارد.
به مانند زمانی که بادهای شدید در سطح شهر شروع به وزیدن می کنند. استفاده و نصب بيلبوردهاي تبليغاتي در مناطقي كه اصول مربوط به نصب آن ها به درستي رعايت شود، در حال حاضر نه تنها به عنوان يک رسانه، نقش اساسي در اطلاع رساني و تبليغات سياسي، اقتصادي و فرهنگي دارند، بلکه به زيباسازي شهري و فضاسازی ميادين، خيابان ها و مكان هاي شهري کمک مي کنند. اين شيوه از تبليغات در ميان شهرونداني که اطلاعات خود را از طريق بصري دريافت مي کنند حجم وسيعي از تبليغات را به خود اختصاص مي دهند و از اثر بخشي مطلوبي نيز برخوردارند، به ويژه اگر مخاطبان و يا مشتريان محصول، در يک منطقه جغرافيايي متمرکز باشند. تبليغات در اين نوع رسانه اقتصادي تر و اثر بخش تر است.
اين بيلبوردها در ميادين، خيابان ها و بلوار هاي شلوغ و پرتردد و يا با ترافيک روزانه و يا در شب، نظر هزاران بيننده و شهروند را به خود جلب مي کنند.آگهی ها در این رسانه برحسب سرعت حرکت، فضای پیرامون، وضعیت اقتصادی و فرهنگی مخاطبان طراحی و اجرا می شود.
مزیت دیگر تبلیغ در بیلبوردها آن است که طراحی هر تابلو می تواند جدای از بیلبوردها ی دیگر و به اقتضای محیط صورت پذیرد. اميد است كه مسوولين شهري كه امور مربوط به تبليغات شهري را برعهده دارند با بهره گيري از شيوه هاي جديد تبليغات بتوانند چهرۀ زيبايي به شهر ببخشند و در مؤثرتر بودن تبليغات هم همگام با روش هاي جديدي كه در بيشتر شهرهاي كشور از آن ها استفاده مي شود پيش بروند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰