تدابیری برای بارگشت امید به کار ومعیشت بهره وران بخش کشاورزی ایلام

دولت یازدهم از همان آغاز فعالیت خود توجه ویژه و شایانی به حوزه کشاورزی استان ایلام داشت و در چهار سال اخیر گام های موثری برای توسعه و تقویت زیربخش های کشاورزی این استان و باز گرداندن امید به این بخش برداشته است.         پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر (pooyakhabar.ir):در مدت فعالیت […]

دولت یازدهم از همان آغاز فعالیت خود توجه ویژه و شایانی به حوزه کشاورزی استان ایلام داشت و در چهار سال اخیر گام های موثری برای توسعه و تقویت زیربخش های کشاورزی این استان و باز گرداندن امید به این بخش برداشته است.

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر
(pooyakhabar.ir):
در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید (مرداد ۹۲ تا مرداد ۹۶) صنعت کشاورزی استان ایلام در بخش های مختلف از میزان رشد و توسعه قابل توجهی برخودار شد و در موضوع تخصیص ها نیز اعتبارات قابل توجهی به کشاورزی این استان اختصاص یافت.
کشاورزی استان ایلام در این چهار سال در بخش های اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های نوین آبیاری، زراعت، دام، طیور، شیلات، آبزیان، باغبانی، مکانیزاسیون، آب و خاک، صنایع، ایجاد طرح های کلانی چون احیای اراضی دشت های دهلران و مهران از حوزه آبریز سد کرخه و سامانه گرمسیری رونق چشمگیری یافته است.
از آنجا که کشاورزی قطب اصلی اشتغال و تولید در نقاط مختلف کشور محسوب می شود دولت یازدهم در این راستا با جدیت و تلاش مضاعف و با وجود سختی ها، موانع و کمبودهای اعتباری توانست زیربخش های کشاورزی در کشور را رونق بخشد.
استان ایلام به لطف داشتن اراضی حاصلخیز کشاورزی، باغات ثمرده، منابع آب و خاک مناسب و مستعد، کشاورزان سخت کوش و توانمند و حمایت بیشتر دولت می تواند در آینده به یکی از قطب های اصلی و موفق تولید در این بخش تبدیل شود.

** گزارشی اجمالی از فعالیت های چهار ساله دولت یازدهم در سازمان جهاد کشاورزی ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص وضعیت کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات و اشتغال زایی در بخش کشاورزی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۷۱ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد و پنج هزار و ۲۴۰ نفر نیز در این حوزه مشغول بکار شدند.
محمدتراب میری در مورد وضعیت زراعت در استان ایلام هم اظهار کرد: در سال زراعی ۹۲ – ۹۱ سطح زیر کشت گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی استان ۱۳۲ هزار و ۵۸۲ هکتار با میزان تولید ۱۸۴ هزار و ۸۲۷ تن بود اما در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ با سطح زیر کشت ۱۱۸ هزار هکتار یعنی رشد منفی ۱۱ درصد به تولید ۳۰۰ هزار و ۸۳۰ تن گندم رسید که این میزان با افزایش شاخص رشد ۶۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بود.
وی میزان کشت و تولید محصولات صنعتی چون دانه های روغنی کلزا، ذرت، کنجد در اراضی کشاورزی استان ایلام در سال زراعی ۹۲ – ۹۱ را چهار هزار و ۷۱۸ هکتار با میزان تولید ۱۴ هزار و ۵۲۷ اعلام کرد و افزود: در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ میزان سطح زیر کشت محصولات صنعتی در استان به سه هزار و ۷۹۶ هکتار معادل ۲۰ درصد سال ۹۲ کاهش یافت اما مقدار تولید این محصولات به ۲۷ هزار و ۱۹۷ با رشد ۸۷ درصدی در مقایسه با آن سال رسید.
به گفته وی، شاخص های تولید محصولات مختلف کشاورزی در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۵ در بخش باغات این استان در سال ۹۲ پنج هزار و ۸۵۲ هکتار با مقدار تولید ۱۶ هزار و ۲۴۲ تن انواع میوه بود ولی در سال ۹۵ این میزان به ۶ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۸ هزار و ۲۳۳ تن انواع میوه رسید یعنی در این چهار سال شاخص رشد سطج باغات شش درصد و تولید محصولات باغی ۱۲ درصد افزایش یافت.
میری در خصوص فعالیت های سازمان کشاورزی استان ایلام در حوزه شیلات، دام، طیور و آبزیان در سال های ۹۲ تا ۹۵ گفت: در سال ۹۲ میزان تولید گوشت قرمز ۲۵ هزار تن و در سال ۹۵ به ۲۶ هزار و ۲۶ تن و شاخص رشد چهار درصد رسید، تولید گوشت مرغ در سال ۹۲ مقدار ۴۲ هزار و ۵۱۷ تن بود که در سال گذشته این میزان به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن و افزایش ۲۱ درصدی رسید، همچنین ۶ هزار و پنج تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی سال ۹۲ در این استان تولید شد که در سال ۹۵ تولید ماهی به هفت هزار و ۵۱۵ تن و شاخص ۲۵ درصدی رسید.
وی در مورد مکانیزاسیون اراضی کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: در سال ۹۲ تعداد چهار هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور، ۱۲۰ دستگاه کمباین و ۱۹۷ دستگاه دروگر و در سال ۹۵ تعداد چهار هزار و ۸۶۱ دستگاه تراکتور با رشد ۱۰ درصد ، ۱۳۹ دستگاه کمباین با ۱۵ درصد رشد و ۲۰۷ دستگاه دروگربا چهاردرصد رشد بین کشاورزان این استان توزیع شد.
میری با اشاره به اهمیت موضوع آب و خاک در حوزه کشاورزی این استان افزود: در سال ۹۵، ۲۴ هزار و ۷۲۱ هکتار زمین زیر پوشش طرح توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار قرار گرفت در حالیکه در سال ۹۲ سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تنها در ۲۰ هزار و ۵۱ هکتار اجرا شده بود و این حوزه در چهار سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است همچنین در سال ۹۲ تعداد ۱۰۶ حلقه چاه تامین آب کشاروزی برقی شد که در سال ۹۵ این تعداد به ۱۱۸ حلقه چاه با ۱۱ درصد رشد رسید.
وی در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاوزی هم گفت: تعداد صنایع تبدیلی تکمیلی استان ایلام در سال ۹۲، ۲۰۲ واحد با ظرفیت اسمی ۸۸۳ هزار و ۹۱۲ تن بود ولی در سال ۹۵ تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۲۱۴ واحد با ظرفیت اسمی ۷۴۲ هزار و ۱۵۷ تن رسید که در مقایسه با سال ۹۲ کاهش ۱۴۰ هزار تنی داشته و در این بخش ۱۶ درصد رش منفی داشته ایم.

** ایلام استانی مستعد در زمینه زیربخش های کشاورزی
به گزارش ایرنا، استان ایلام یکی از مستعدترین استان های کشور برای پرورش انواع واحدهای دامی است، تا پایان نیمه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین، ۶۱ واحد گاوداری صنعتی شیری با ۲ هزار و ۸۰۰ راس، ۳۵۰ واحد گاوداری نیمه صنعتی شیری با سه هزار و ۹۰۰ راس، ۱۷۰ واحد پرواربندی گوساله صنعتی با ۲۱ هزار راس، ۵۹۴ واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی با ۱۹ هزار و ۲۰۰ راس، ۲۶ واحد پروار بندی بره با ظرفیت ۱۳ هزار راس، ۳۸۶ واحد پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ در هر دوره، زنبور عسل با ۷۶ هزار کلنی و توان تولید ۷۰۰ تن عسل در سال در این استان وجود دارد.
در حوزه شیلات نیز ۲۰۰ واحد پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با توان تولید ۶ هزار و ۹۲۵ تن ماهی در سال در استان فعال است که از این تعداد، ۱۵۵ واحد را ماهیان گرمابی و ۴۵ مورد نیز مربوط به پرورش ماهیان سردآبی است.
مقدار تولید سالانه فرآورده های دامی استان ۱۶۵ هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که عمده این فرآورده های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد.
مجموع اراضی باغی و زراعی استان ۳۴۰ هزار هکتار است که ۸۰ هزار هکتار آن را اراضی آبی و مابقی آن را دیم تشکیل داده است که یکی از برنامه های اصلی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان ۱۸۰ هزار هکتار تا سال ۹۷ است.
سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.
گندم، جو، کلزا، ذرت، انگور و لیمو بیشترین میزان تولید محصولات زراعی و باغی کشاورزی استان ایلام را به خود اختصاص داده اند./ایرنا

 



انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}