تردد زائران از ایلام، هدیه ای خداوندی است/ به نیازهای مهران جامه عمل بپوشانید

اختصاصی پویاخبر/سیدخلیل سجادی اسدآبادی:در ایام اربعین حسینی اخیر نمایش عظیم اقتدار جهان تشیع و حماسه ماندگار را نظاره گر بودیم. این گردهمایی که بزرگترین تجمع بشری در سراسر دنیاست، بار دیگر اقتدار اسلام و مذهب تشیع را به نمایش گذاشت. خیل عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) از هر نقطه ای برای عرض ارادت رهسپار […]

اختصاصی پویاخبر/سیدخلیل سجادی اسدآبادی:
در ایام اربعین حسینی اخیر نمایش عظیم اقتدار جهان تشیع و حماسه ماندگار را نظاره گر بودیم. این گردهمایی که بزرگترین تجمع بشری در سراسر دنیاست، بار دیگر اقتدار اسلام و مذهب تشیع را به نمایش گذاشت. خیل عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) از هر نقطه ای برای عرض ارادت رهسپار سفر عشق به مقصد کربلا شدند.

 

از کشور عزیزمان نیز  زائران بسیاری برای عهد و میثاق با سرور و سالار شهیدان به مرزهای جنوب غرب و جنوب سرازیر گشتند و از مرزهای زمینی و هوایی به بارگاه ملکوتی و مقدس عتبات عالیات مشرف شدند. اگرچه امسال قابل پیش بینی بود که جمعیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته به کشور عراق برای زیارت عزیمت نمایند، اما به لطف خداوند متعال این گردهمایی به بهترین وجه ممکن و بدون هیچگونه مشکلی برگزار شد.در این میان نکاتی به چشم آمد که ضرورت وجود برخی از نیازها و حاجت های مربوط به تردد میلیونی زائران را نمایان ساخت. همه کشور اعم از مردم و مسئولان باور کردند که اصلی ترین، امن ترین و نزدیکترین مرز به عتبات عالیات، مرز بین المللی مهران در استان ایلام است. دیگر زائرین اربعین می دانند که مرز مهران حدود ۶ یا ۷ ساعت نزدیکتر از مرزهای چذابه و شلمچه به عتبات عالیات است. اگرچه امسال بی مهری هایی برای تحریف این واقعیت در سطح کلان کشور انجام شد اما این امر باعث نشد که زائرین از تردد در مرز مهران دست بکشند. حال دیگر این واقعیت برای مردم کشور محرز شده که مرز مهران در استان ایلام اصلی ترین و شاهراه رسیدن به عتبات عالیات است اما انگار مسئولین نمی خواهند این واقعیت درک شود. نمی توان با استفاده از توان و نفوذ رسانه ملی برای تغییر ذائقه مردم تلاش کرد و آنان را به سمت مرزهای جنوبی کشور از جمله چذابه و شلمچه کشاند و این امر محقق نخواهد شد چراکه مردم ایران یادگرفته اند که مرز مهران امن ترین و ساده ترین راه برای وصال و عرض ارادت به اهل بیت (ع) در عراق است.
ناگفته نماند که همین مهران با تمام نارسایی هایش هرسال پذیرایی میلیونی زائران در خود است و هرسال این کاستی ها حرف و حدیث خاص خود را دارد. کاستی هایی که هرسال هم ما ایلامیان را عذاب می دهد هم زائرین اربعین را. وضعیت راهها و جاده های مواصلاتی استانمان را هر کسی اعم از مسئول و غیر مسئول بخوبی مشاهده می‌کند. جاده هایی که حتی برای تردد جمعیت استانمان کفایت نمی کند. جاده هایی که همواره جان هم استانی هایمان را تهدید می کند اما مسئولان آن را نادیده می‌گیرند.
عدم وجود مراکز رفاهی یکی دیگر از نیازهایی بود که جای خالی اش در سال های گذشته زائران را عذاب داد و می طلبد در این راستا هزینه ای درخور و شایسته زائران از سوی دولتمردان صرف شود. همچنین استفاده از ظرفیت تردد هوایی یکی دیگر از مباحثی است که می شود برای تردد زائران از آن استفاده ای بهینه و شایسته نمود. اگر دقت کنیم در طول مدت دو هفته جمعیتی عظیم و میلیونی از این استان تردد می کنند، بنابراین می توان با احداث بازارها و مراکز رفاهی و تفریحی، آنان را با ظرفیت ها و قابلیت های استان آشنا نمود و هم اینکه پتانسیلی برای فراهم ساختن مبحثی همچون ایجاد شغل در این استان محروم و کم برخوردار ایجاد کرد. وقتی خیل عظیم زائران بدون توقف از کمربند شرقی ایلام و دیگر مناطق استان گذر می نمایند، آیا نمی توان برنامه ای داشت که زائران با قابلیت های استان آشنا شوند؟ یقیناً اگر در این بین زائران توقفی داشته باشند، به میل و اراده خود آنان است و خللی در سفر معنوی آنان ایجاد نخواهد کرد. از دیگر برنامه های توسعه ای برای استان، ارتقاء و توسعه فرودگاه در استان ایلام و پروازهای مستقیم به نجف و کربلا است که می تواند شایستگی های ایلام در عرصه تردد هوایی را نشان دهد. وجود خطوط راه آهن در استان ایلام از نیازهای اصلی زائران است. اگر ایلام دارای ریل باشد، جمعیت زیادی از این راه می توانند به آسانی به زیارت عتبات عالیات رفته و با خطرات کمتری از جمله رانندگی در جاده ها مواجه شوند و نهایتاً ظرفیت های دیگری نیز در این استان برای پذیرایی از زائران نیاز است که ذکر آنان در این مقال نمی گنجد.  
مسئولان کشوری می دانند که پذیرایی از جمعیت میلیونی در استان ایلام هزینه می خواهد اما انگار این واقعیت آنان را می آزارد و پس از گذشت هر اربعین، وعده اربعین های دیگر می دهند. چرا مسئولان استان خوزستان در تریبون های مختلف وجود ظرفیت های فراوان استانشان از جمله زیرساخت های مطلوب در تمامی حوزه ها را جار می زنند اما مسئولان استان ما فقط باید دست به دامان مقدسات شوند تا مشکلات احتمالی مرتفع گردیده و زائران به سلامت رهسپار زیارت شوند. چرا آینده نگری نمی شود و هرسال اندکی مانده به اربعین سراسیمه خود را فعال نشان داده و با سفرهای متعدد به استان ایلام، همه چیز را آرام و مطمئن جلوه می دهند. چرا ترافیک‌های چندین ساعته زائران بین ایلام و مهران را نمی ببینند؟ چرا فقط از هلی کوپتر نظاره گر تردد زائرانند؟  
ای کاش مسئولان کشوری با نگاهی معقولانه تر به استان ایلام و دردهایش بنگرند. این استان سالیان سال است که در محرومیت خود غرق شده و در مشکلات و نارسایی ها دست و پا می زند. اگرچه ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت ها زمانبر است اما چرا تلاش ها در این زمینه برای مردم استان محسوس نیست؟ درحالیکه مسئولان کشوری می دانند که هر سال بر جمعیت تردد کنندگان از استان ایلام افزوده می شود، چرا با این شرایط خود را به بیراحه می زنند و می خواهند زائران را به سوی مرزهای چذابه و شلمچه سوق دهند. این چه معنی دارد؟ مسئولان بدانند که ایلام پس از سالها محرومیت اکنون نیاز به توجه دارد و اینکه زوار اربعین، استان ایلام را برای تردد انتخاب می نمایند، توجه و عنایتی ویژه از سوی خداوند متعال به این مردم مقاوم و مومن است که هیچگاه در سختی ها نظام و انقلاب را تنها نگذاشته اند و ما نمی خواهیم این هدیه خداوندی از سوی مسئولان کشوری مورد کم توجهی و بی مهری قرار گیرد. وقتی خط راه آهن استان کرمانشاه تا سال ۹۶ به ریل سراسری متصل می شود، چرا برای اتصال این ظرفیت مهم به ایلام نامی برده نمی شود؟ مگر این استان چه گناهی کرده است که زیرساخت ها و پتانسیل ها تا نزدیکش امتداد پیدا کرده‌اند اما مردم ایلام از آنها محروم هستند؟ قطعاً مسئولان می دانند که از طریق قطار می توان جمعیت کثیری از زائران را به استان ایلام سوق داد و در نهایت احداث زیرساخت ها و توسعه آنان در سراسر استان از ورودی‌های شهر ایلام تا پایانه مرزی مهران در تمامی ابعاد از جمله راه، فرودگاه، اماکن رفاهی، ساخت هتل ها، بازارچه ها بویژه در شهر ایلام و… نیازهایی هستند که مسئولان بهتر از نگارنده این مطلب بر آن اشراف دارند بنابراین انتظار می رود شاهد تلاش و اهتمام در این عرصه ها به طور ملموس و محسوس در این استان به عنوان دروازه اصلی ورود به عتبات عالیات و پیشانی جمهوری اسلامی به کشور عراق باشیم. البته ناگفته نماند که مسئولان استانی نهایت تلاش و اهتمام خود را برای اعتلای نام ایلام و مرز بین المللی مهران بکار بستند و همه ما به عنوان شهروندان در این استان قدردان و قدرشناس این زحمات هستیم و تلاش هایشان را به شایستگی ارج می نهیم. اما ضرورت هایی که در مبحث فوق ذکر شد، چیزی نیست که از مردم شریف دریغ شود و مطمئناًً اگر در این عرصه ها اقدام و تلاشی مشاهده نشود، این فهم به مردم استان دست می دهد که اراده‌ایی در این راه وجود دارد تا افتخار و شایستگی میزبانی از زائرین اباعبدالله الحسین(ع) را از مردم ایلام گرفته شود.

 

 

 انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}