دولت دوازدهم ؛ توسعه علمی با پیوند صنعت و دانشگاه

تعامل صنعت و دانشگاه، راهبردی مهم است که ایجاد و استمرار آن به توسعه علمی و رشد بهره وری کمک می کند. انتظار می رود این موضوع در اولویت سیاستگذاری دولت دوازدهم قرار گیرد.         پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر (pooyakhabar.ir):«علیرضا اشرفی» دبیرکل اتاق ایران چندی پیش با بیان ینکه تعامل صنعت […]

تعامل صنعت و دانشگاه، راهبردی مهم است که ایجاد و استمرار آن به توسعه علمی و رشد بهره وری کمک می کند. انتظار می رود این موضوع در اولویت سیاستگذاری دولت دوازدهم قرار گیرد.

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر
(pooyakhabar.ir):
«علیرضا اشرفی» دبیرکل اتاق ایران چندی پیش با بیان ینکه تعامل صنعت و دانشگاه در حد انتظار نیست،افزود: ایران در بین ۱۳۸ کشور دارای تعامل صنعت و دانشگاه رتبه ۱۰۵ را دارد که با توجه به ظرفیت های موجود، رتبه مطلوبی نیست و تعامل صنعت و دانشگاه توفیقات در حد انتظار نبوده است؛ برای دستیابی به تولید وتوسعه پایدار باید ارتباط بین دانشگاه و صنعت برقرار و از تولیدات علمی استفاده کرد.
ارائه چنین آماری نشان می دهد که کشورهای جهان، ادغام دانشگاه و صنعت را در سیاستگذاری های خود دنبال می کنند در حالی که این روند در ایران به کندی پیش می رود. پیشبرد این روند در کوتاه مدت میسر نیست، از این رو انتظار می رود دولت دوازدهم با تنظیم راهبرد و برنامه بلند مدت، این برنامه را در اولویت سیاستگذاری قرار دهد.
اما این تعامل چگونه شکل خواهد گرفت؟
۱- حرکت در مسیر توسعه دانش محور از مهمترین برنامه های کشورها برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است. در چنین شیوه ای، افزون بر آموزش تئوری در برخی رشته ها ضرورت دارد که آموزش تجربی و کاربردی در کارگاه های آموزشی در اولویت برنامه های دانشگاه ها قرار گیرد. با این برنامه، دانشگاه به مرکزی برای تربیت نخبگان و متخصصان تبدیل خواهد شد. ارتباط دوسویه دانشگاه و صنعت به عنوان مولد و مرکز پذیرنده علم، زمینه ساز توسعه علمی خواهد بود.
هر چند از صنعت و دانشگاه به عنوان ۲ بال توسعه تعبیر می شود، اما در ایران به رغم تاکید سازمان های علمی؛ این ارتباط کمتر شکل گرفته و نهاد دانشگاه و صنعت هر کدام در مسیر جداگانه ای حرکت کرده اند.
۲- برخی کارشناسان مدعی هستندکه رشد و توسعه صنعت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی نزدیک به یک قرن عقب مانده است صنعت کشور هنوز در پیچ و خم‌های نسل دوم قرار دارد. این در حالی است که صنعت و شیوه تکامل آن در دیگر کشورها به نسل چهارم رسیده و آنها خود را برای ورود به نسل بعدی که ادغام دانشگاه و صنعت است، آماده می کند.
طراحی توسعه دانش محور با تاکید بر ادغام صنعت و دانشگاه در شرایط کنونی مستلزم برنامه ای جامع و اجرا است. غفلت از تدوین برنامه جامع برای رسیدن به نسل چهارم صنعت، باعث می شود که کشور از قافله توسعه علمی و مسیر تکامل جهانی آن باز بماند.
تغییر شیوه گزینش و چینش هیات امنای دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور یکی از راهکارهایی است که به پیوند این دو منجر می شود. در انتصاب ها و انتخاب های مراکز علمی ضرورت دارد سهم کارآفرین و اعضای هیات علمی دانشگاه ها به درستی در نظر گرفته شود تا تعامل نه در سطح کلاس های درسی بلکه در راس دانشگاه شکل گیرد.
۳- یکی از بایسته های تعامل درست صنعت و دانشگاه، ایجاد فرهنگ تولید علم است؛ صنعت، علم و تکنولوژی در ایران وارداتی بوده اند، دانشگاه‌ها نیز واسطه انتقال علم بوده و صنایع استفاده کننده آن به شمار می روند. حلقه مفقوده این جریان؛ تعامل دانشگاه و صنعت است. افزون بر این ایجاد مرکز پایش علم در دانشگاه مولفه ای است که باید در برنامه بلند مدت تعامل صنعت و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد در واقع نبود مراکز پایش در دانشگاه ها به عاملی بازدارنده تبدیل شده است.
۵- اصلاح نظام آموزشی و پذیرش دانشجو براساس نیازهای جامعه از دیگر بایسته های تعامل صنعت دانشگاه است.
هر چند مانند یک دهه گذشته، عبور از سد کنکور دیگر یک رویا نیست اما برون داد ورود به دانشگاه، سیل عظیم بیکارانی است که ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای آنان، یک چالش است. اصلاح چنین رویه ای نیازمند این است که شیوه پذیرش و نحوه آموزش دانشجویان در رشته های مختلف مورد بازبینی قرار گیرد.
ضرورت دارد صنعت، میزان نیروی متخصص خود را برای کوتاه مدت به دانشگاه اعلام کند و دانشگاه نیز با گزینش و تربیت نخبگان زمینه ورود آنان را به بازار کار فراهم کند.
اگر چنین رویه ای در کشور شکل گیرد و سرفصل های درسی نیز از روش های تئوری به سمت روش های عملی حرکت کند، تعامل سازنده شکل خواهدگرفت. انتقال بخشی از دوره آموزش به کارگاه ها و شرکت های تولیدی موجب می شود که علم آموز با تجربه عملی در جریان تولید به تجربه کار آموزی نیز برسد.
۶- «سرباز صنعت» یکی از طرح هایی است که اگر به عنوان جایگزین خدمت نظام وظیفه عمومی قرار گیرد، زمینه کارآموزی و کارورزی دانشجویان و ورود آنان به بازار کار را فراهم می کند. چنانچه در این زمینه تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، وزارت صنعت و سازمان نظام وظیفه امضا شود به راحتی می توان تعداد زیادی از دانشجویان را در بخش صنعت به کار گرفت.
**پژوهشم**۲۰۵۲**۱۶۰۱** خبرنگار: غفار میرزایی** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید/ایرنا


انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}