رنج مردم ۱۲ روستای کلات مورموری برای تامین آب

بخشدار کلات مورموری گفت: مردم ۱۲ روستای این بخش گرمسیری برای تامین آب آشامیدنی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.       حجت هادیزاده اظهار کرد: افزایش بی سابقه دمای هوا، کاهش ۸۰ درصدی نزولات آسمانی در پنج سال گذشته و افت شدید منابع آبی چشمه ها و رودخانه ها مردم ۱۲ روستای بخش […]

بخشدار کلات مورموری گفت: مردم ۱۲ روستای این بخش گرمسیری برای تامین آب آشامیدنی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

 

 

 

حجت هادیزاده اظهار کرد: افزایش بی سابقه دمای هوا، کاهش ۸۰ درصدی نزولات آسمانی در پنج سال گذشته و افت شدید منابع آبی چشمه ها و رودخانه ها مردم ۱۲ روستای بخش کلات گرمسیری را با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرو کرده است.
وی افزود: به دلیل علت فقر شدید منابع آبی در لایه های میانی تا عمق ۳۵۰ متری زمین طی سه سال گذشته چهار حلقه چاه در مناطق مختلف منطقه گمانه زنی و حفر شد اما هیچکدام به آب کافی نرسید.
بخشدار کلات مورموری با اشاره به گرمای بی سابقه در منطقه و خشک شدن تعدادی از چشمه های تامین کننده آب یادآور شد: هم اکنون آب لوله کشی هر ۲ روز یکبار و هر روز سه ساعت برای ساکنان ۱۲ روستای قسمت جنوب شرق مورموری تامین و مابقی شبانه روز بوسیله تانکر سیار آب مورد نیاز روستائیان فراهم می شود.
هادیزاده اضافه کرد: یک خط انتقال تقویتی از منابع آب شهر مورموری به طول ۶ کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در دست انجام است که با بهره برداری از آن بخشی از مشکلات آب آشامیدنی مردم روستاهای لرغه، چشمه شیرین، مصطفی نژادی، تپه حمام بالا و پائین، آبطاف بالا و پائین، چم شالان و گلهی برطرف می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به فقر سفره های زیرزمینی آب در منطقه کلات مورموری برای رفع نیاز آب این تعداد روستا در درازمدت باید از طریق حفرچاه در منطقه دشت عباس و عقبه سد کرخه نسبت به تامین آب این منطقه اقدام شود.
بخش کلات مورموری دارای ۹۰۰ خانوار با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر است که در ۱۷ روستا سکونت دارند.
گفتنی است پنج هزار و ۵۶۳ خانوار در ۳۶ روستای دارای سکنه شهرستان آبدانان مشترک شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که آب این مناطق از چشمه های سراب، انجیره، انجیر، سربنقل، سرابباغ و کوشک با ۳۵۰ کیلومتر خط انتقال تامین می شود./ایرنا

 

 


انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}