صنف! به حاشیه رفتن اصول حرفه ای مشتری مداری در برخی شغلها ✍️مجتبی تابش

پویاخبر - صنف! به حاشیه رفتن اصول حرفه ای مشتری مداری (اخلاق حرفه ای، مردم داری و رفتار حسنه) در برخی شغلها

*پارت یک: تعمیر کار به ظاهر حرفه ای؛
خراب شدن سی ان جی خودرو، مراجعه به تعمیرکار با تابلو بزرگ و دو دهنه مغازه، نگاه اجمالی تعمیرکار به خودرو، به ظاهر تعمیر و تنظیم گاز و پرداخت هزینه، خروج از تعمیرگاه و حرکت به سمت مقصد، خرابی مجدد در میانه مسیر، عدم توانایی در بازگشت و تعمیر و یکماه استفاده از بنزین آزاد.

 

*پارت دو: تعمیر کار عصبانی؛
یکماه بعد، مراجعه به همان تعمیرگاه، یک مشتری دارد که کارش در حال اتمام است، توضیح درباره ی خرابی مجدد گاز و عدم استفاده یکماهه، عصبانیت تعمیرکار و اعلام عدم توانایی در تعمیر مجدد و اعلام اینکه اصلا نمی‌خواهم تعمیر کنم.

 

*پارت سه: تعمیرکار متعهد؛
مراجعه به یک تعمیر گاه کوچک، چند ماشین در نوبت تعمیر، صحبت کردن با تعمیر کارجوان، برخورد اخلاق مدارانه تعمیرکار، تعمیر خودرو، طی کردن مسافتی به درخواست تعمیرکار جهت تست، دریافت مبلغ کمتر از مورد اول با وجود تعویض قطعه.

*پارت چهارم؛ خرید میوه از وانت کنار جاده؛
دیدن تابلو (قیمت بیست هزار)، توقف، تعدادی جعبه چیده شده در کنار، برخی جعبه ها نصفه هستن، دریافت نایلون و پر کردن از میوه ، محاسبه وزن و قیمت و پرداخت هزینه، سوار شدن در خودرو و به فکر رفتن اشتباه در محاسبه، پیاده شدن و پرسیدن وزن و نرخ، عصبانیت فروشنده که تابلو مربوط به جعبه ای خریدن میوه است نه کیلویی.

افراد جامعه در طی روز به سبب رفع نیازهای روزمره ی زندگی با تعداد کثیری از اصناف برخورد می کنند . این صنوف که دارای رفتار متفاوتی در برخورد با مشتری هستند .

گاها افرادی در برخی صنوف به سبب تکرار، روزمرگی، عادات اخلاقی، حوادث، شرایط، عدم آموزش، عدم آشنایی با قانون صنف و… از رفتار نرمال خارج و به سمت رفتاری توام با عصبانیت و یا پراسترس با مشتری پیش می روند.

این حالات گاهی طبیعی است اما نیاز است که هر چند وقت یکبار اشخاص در جهت سلامت روان و مسأله ی رفتار شایسته صنفی با مشتری، مورد بررسی و حتی آموزش قرار گیرند.

هرچقدر این نظارت و آموزش به موقع و مرتب انجام گیرد و حس مشتری مداری در صنوف بالا برود در مردم هم احساس آرامش، قانون مداری و رفتار حسنه بالا می رود.