مدیرکل محیط زیست ایلام: انسان ها بیشترین نقش را در بروز پدیده تغییرات اقلیمی داشته اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: فعالیت های مخرب بشری همچون تولید گازهای گلخانه ای، افزایش روز افزون انواع زباله و پسماند و رهاسازی آن در طبیعت تاثیری فزاینده ای در بروز تغییرات اقلیمی و محیطی دارد.       مازیار سیلمان نژاد اظهار کرد: افزایش فعالیت های زیستی بشر بخصوص در سال های اخیر […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: فعالیت های مخرب بشری همچون تولید گازهای گلخانه ای، افزایش روز افزون انواع زباله و پسماند و رهاسازی آن در طبیعت تاثیری فزاینده ای در بروز تغییرات اقلیمی و محیطی دارد.

 

 

 

مازیار سیلمان نژاد اظهار کرد: افزایش فعالیت های زیستی بشر بخصوص در سال های اخیر چون قطع درختان، کشتار وحوش، برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و طبیعی و … بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذاشته است.
وی افزود: افزایش بی سابقه دمای هوا و کاهش نزولات جوی و بروز پدیده خشکسالی از جمله عوامل مشهود در ایجاد تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف جهان از جمله استان ایلام است.
سلیمان نژاد یادآور شد: روند تغییر در تولید و مصرف انرژی باعث سوراخ شدن لایه ازن شده و همین امر نقشی به سزا در بروز تغییرات اقلیمی در دنیا داشته که در برخی نقاط این تغییرات موجب مرگ دسته جمعی گونه های مختلف وحوش یا نابودی گونه های درختی و در پاره ای از موارد حتی مرگ انسان ها می شود.
وی افزود: هرچند در استان ایلام تاکنون شاهد تلفات و مرگ دسته جمعی وحوش یا انقراض گونه های جانوری و گیاهی نیستیم اما به هر حال طبیعت استان ایلام نیز از تغییرات اقلیمی جهان تاثیر می پذیرد.
وی گفت: در یک دهه اخیر استان ایلام درگیر آسیب منطقه ای ناشی از ورود ریزگردها و گرد و غبار با منشا عربی است که این پدیده بر روی درختان، کشاورزی، سلامت انسانی تاثیر منفی گذاشته است که خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس در سال های گذشته از آثار شکل گیری ریزگردها است.
وی یادآور شد: کاهش گازهای گلخانه ای، کاشت درخت، تلاش برای جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه فضاهای سبز، کاهش آلودگی های زیستی چون تولید زباله، عدم رها سازی زباله و پسماند در طبیعت از جمله راهکارهای مفید برای کاهش آثار زیان بار و مخرب تغییرات اقلیمی است که البته عزمی جهانی را می طلبد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام بیش از ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که حدود ۲۰ درصد از عرصه استان را شامل می‌شود و بیشتر این بیابان ‌ها در مناطق جنوبی و مناطق گرمسیری استان در شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان، دره شهر و ایلام واقع است.
گسترش بیابان یکی از مخاطرات جدی عرصه های طبیعی بکر و زیبا استان ایلام که ۱۱ درصد جنگل های زاگرس را دارد، محسوب می شود.
استان ایلام با شیب حدود ۳۱ درصد سالانه شاهد فرسایش خاک بین ۱۷ تا ۲۶ تن است که لطمات جبران ناپذیری را به منابع طبیعی استان وارد می کند.
۲۴ اکتبر برابر با ۲ آبان همه ساله به نام روز جهانی تغییرات اقلیمی نامگذاری شده است./ایرنا

 

×××

 

 انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}

 

×××

با تنها کانال خبری #هفته_نامه_ندای_زاگرس در تلگرام به روز باشید:

@nedayezagros

به اینستا گرام ندای زاگرس بپیوندید

https://instagram.com/_u/nedaye.zagros