وقتی سنگ سخت، رام اراده هنر دست انسان می شود

خاطرات و تاریخ ما پر است از جدال اراده و عشق ها انسان با سنگ و ساخت پیکره های زیبا و هنری، جدالی که منجر به خلق آثاری شده که امروز نماد افتخار، هویت و تمدن ایرانیان است.       پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر (pooyakhabar.ir):دو جوان اهل روستای زرانگوش از توابع بخش هندمینی […]

خاطرات و تاریخ ما پر است از جدال اراده و عشق ها انسان با سنگ و ساخت پیکره های زیبا و هنری، جدالی که منجر به خلق آثاری شده که امروز نماد افتخار، هویت و تمدن ایرانیان است.

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی پویا خبر
(pooyakhabar.ir):
دو جوان اهل روستای زرانگوش از توابع بخش هندمینی شهرستان بدره این روزها با اراده ای استوار به جنگ سنگ سخت رفته اند تا خاطره اساطیری فرهاد و عظمت ستون های سنگی تمدن پاسارگاد را در عصر تکنولوژی و مدرنیته به نمایش بگذارند در حالیکه از ابزارهای مدرن امروزی نیز برای تراش سنگ استفاده نمی کنند.
این دو جوان خلاق و هنرمند بدون گذراندن دوره های آموزشی و مهارتی به صورت ذاتی و سلیقه ای، از سنگ معمولی با استفاده از وسایل ساده ای همچون چاقوی آشپزخانه و تیغ موکت بری آثار جذاب و چشم نوازی از جمله تندیس انسان، اشیا و حیوان خلق می کنند.
داراب میرشاقلی هنرمند ۳۳ ساله بدره ای می گوید: دیپلم علوم تجربی دارد و کار خود را برای تراشیدن سنگ به صورت کاملا آماتور از کودکی آغاز کرده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در راه انجام کار هنری گفت: بدلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی و پرداختن به کارهای کشاورزی، فرصت زیادی برای انجام کار هنری مستمر نداد و تاکنون هم در نمایشگاه ها و جشنواره های صنایع دستی حضور پیدا نکرده است.
میرشاقلی در مورد توانایی های هنری خود اظهار کرد: علاوه بر مجسمه سازی با چوب و سنگ در رشته های مینیاتور، نقاشی، خوشنویسی و منبت کاری نیز فعالیت دارد ولی بخاطر نداشتن پشتوانه مالی و عدم استقبال از هنر در جامعه، رغبتی به ادامه کار ندارد.
قباد بیگی دیگر هنرمند مجسمه ساز بدره ای نیز گفت: نداشتن شغل ثابت و عدم حمایت مالی لازم باعث سرخوردگی هنرمند و ترک کردن هنر برغم همه علاقه مندی و خلاقیت می شود.
این هنرمند ۲۷ ساله انتظار خود را از مسئولان چنین بیان می کند: باید فضای مناسبی با حاشیه امنیت اقتصادی و مالی در اختیار هنرمندان قرار داده شود تا آنها بتوانند با عشق و انگیزه بکار پرداخته و هنر خود را به هنرجویان بخصوص نوجوانان و جوانان مستعد انتقال دهند.
رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان بدره در دیدار با این دو هنرمند روستایی اظهار کرد: با شناسایی هنرمندان در رشته های مختلف سعی می کنیم توانایی آنها را معرفی کرده و انگیزه لازم را برای ادامه کار و ارائه توانایی های شان به نوآموزان ایجاد کنیم.
شیرزاد کریمی دوستان گفت: ترتیبی داده شده که این دو هنرمند به عنوان نمایندگان استان ایلام در نمایشگاه توانمندی های هنرمندان صنایع دستی که در آینده نزدیک در استان مرکزی برگزار می شود، شرکت کنند.
وی با اشاره به قدر و ارزش هنر نزد ایرانیان افزود: کار هنری ریشه درازی در فرهنگ و فعالیت این مردم دارد و رشته های مختلف هنری در خون و گوشت مردم ایران ریشه دارند به همین دلیل است که چنین هنرمندانی هستند که بدون گذراندن دوره آموزشی، با چاقوی ساده به جنگ سنگ سخت رفته و آثار بی نظیری خلق می کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان ۱۶ هزار نفری بدره همچون سایر نقاط استان ایلام دارای هنرمندانی با استعدادها و توانایی های مختلف است.
حدود ۱۵۰ هنرمند در رشته هایی چون موسیقی، خوشنویسی، نقاشی، مجسمه سازی، مینیاتور، نقاشی روی شیشه، منبت کاری، معرق کاری و هنرهای نمایشی از خدمات حمایتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می کنند./ایرنا


انتهای پیام/*

 {loadmodule mod_banners,عضویت در تلگرام}