پروژه بزرگ آب رسانی و امیدی که در دولت سیزدهم برای مناطق کم آب، ایجاد شد

پویاخبر - به همت شرکت آبفای ایلام جمعی از خبرنگاران استان در قالب تور رسانه ای پروژه جهاد آبرسانی شرکت آب و فاضلاب ایلام، برای بازدید چند ساعته، از سه روستای جوب دراز میرزابیگی شامل، روستای "چشمه خزانه، سراب کارزان و قنات آباد " از توابع شهرستان سیروان رفتند و از نزدیک با برخی از تلاش ها و فعالیت‌های شرکت آبفا و مشکلاتی که در مسیر اجرای پروژه ها وجود دارد، آشنا شدند.

مشاهدات عینی و اینکه خود شاهد انجام کاری باشی از روایت های شنیداری برتر و تاثیر بیشتری دارد، زمانی،هرچند کوتاه، در محیط و موقعیت انجام این پروژه ها قرار می گیری، وتهیه گزارش دراین شرایط ملموس تر است.

به روستاهای مورد نظر که می رسیم، کارکنان مشغول تلاشند و می کوشند تا هر چه زود تر آب شرب سالم و پایداررا به خانه های روستایی برسانند، با وجود اینکه نزدیک ظهراست اما هنوز تلاش ها ادامه دارد و کار تمام نشده است، در حقیقت این پروژه با تلاش آبفا و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی، برای روستاهای فاقد آب آشامیدنی و یا دچار تنش آبی کلید خورده است تا تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور ایجاد شود.

در ادامه این بازدید با امیر باقی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان هم صحبت شدیم ، ایشان، ضمن خیر مقدم، به اصحاب رسانه، در سخنانی گفت: از ابتدای دولت سيزدهم، اولین پروژه آبرسانی به روستاهای در قالب پروژه بزرگ جهاد،آبرسانی در کل کشور کلید خورد.

وی افزود: این پروژه در استان ایلام، در ۱۰ شهرستان و ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی با هدف رفع تنش در کلیه روستاهایی که با مشکل کمبود آب یا مسائلی از قبیل ، افت فشار یا قطعی آب مواجه بودند وارد فاز اجرایی شد.

امیر باقی ادامه داد: پروژه جهاد آبرسانی برای ۱۲۸ روستا با جمعیت نزدیک به ۸۰ هزار نفردر استان دردست اقدام قرار گرفت که از انتهای سال ۱۴۰۰، این پروژه وارد فاز اجرایی شد، و تا این لحظه، با پیشرفت ۷۳ درصد در حال اجرا است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان افزود: برخی از پروژه ها یی که عملیات اجرایی خاتمه یافته و به بهره برداری رسیده اند، مردم از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند و سایر مناطقی که پروژه ها در حال تکمیل شدن هستند تا پایان سال جاری، که مدت خاتمه ابر پروژه(جهاد آبرسانی) است، از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

باقی با اشاره به انجام پروژه بزرگ جهاد آبرسانی در سه روستای چوب دراز میرزابگی از توابع شهرستان سیروان ، اضافه کرد: این روستاها سالیان متمادی بود که با کمبود و یا افت فشار آب مواجه بودند که برای رفع این مشکل به وجود آمده، یک حلقه چاه آبرسانی به عمق ۸۰ متر حفر شد و طول خط انتقال لوله فولادی ۴ کیلومتر، در حال اجرا است که در پایان خرداد مشکل مناطق یاد شده رفع می شود و این مناطق از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند.

 

باقی گفت: روستا های چشمه خزانه، سراب کارزان و قنات آباد، با وجود ۵۸۰ خانوار و ۲ هزار نفر جمعیت سال‌های متمادی و از سال ۹۰ ۱۳ با مشکل کم آبی مواجه بودند، خوشبختانه با انجام پروژه جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم، کم آبی آنها برطرف می شود و از این مطالبه به حق مردم که تامین آب آشامیدنی سالم است، برخوردار می شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان گفت: هدف دولت سيزدهم از انجام این پروژه ها، به صفر رساندن تنش آبی در همه مناطق کشور و دست یابی همه روستاها به اب آشامیدنی سالم و پایدار عنوان کرد.

امیر باقی در پایان گفت: یکی از چالش‌هایی که در مسیر اجرای پروژه ها، وجود دارد معارضانی است که متاسفانه در مسیر پروژه ها اخلال ایجاد میکنند، این معارضان دستگاه های خدمات رسان ، مردمی و اجتماعی هستند، وجود معارضان باعث می شوند پروژه ها برای مدتی راکد بماند و حتی انجام پروژه از مسیر اصلی خود خارج شود.

 

وی ادامه داد: ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه در بین مردم مورد نیاز است که این پروژه ها در راستای ارامش و رفاه مردم است،این درحالی است که معارضان باعث می شوند، مردم از حق طبیعی خود محروم شده و تخصیص اعتبارات نیز با کندی مواجه می شود.

در ادامه این بازدید اکبر حیدری مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در سخنانی گفت: به منظور آشنایی خبرنگاران با پروژه جهاد ابرسانی ، روند اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه ها و با توجه به پیشرفت قابل توجه پروژه جهادآبرسانی، این تور خبری برگزار شد.

حیدری افزود: بسیاری از روستا ها از نعمت آب آشامیدنی و سالم برخوردار هستند، به همین جهت، لازم است رسانه ها و افکار عمومی از پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و تاثیری که در روستاها داشته اند و نیز تلاش های دولت سیزدهم در این راستا، اطلاع رسانی کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در پایان از مردم درخواست کرد با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش مصرف آب، با صرفه جویی در مصرف آب همکار و همیار شرکت آب و فاضلاب استان ایلام باشند./فرشته قاسمیان