گزارش هزار روز خدمت در دولت سیزدهم؛

یادگار دولت سیزدهم؛ امنیت غذایی برای کودکان، مادران و عموم مردم

تهران- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، ارتقای امنیت غذایی کودکان و مادران شیرده و باردار، توانست یک گام مهم در ارتقای امنیت غذایی تمام اقشار جامعه بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم این است که امنیت غذایی مردم را تا جایی که می‌تواند ارتقا دهد. در این راه سخت و دشوار، این دولت از ابتدای حضور خود تامین امنیت غذایی را به وزارت تعاون سپرد.

از دل بررسی‌هایی که در خصوص امنیت غذایی انجام شد، چند طرح راهبردی بیرون آمد که در وهله اول تمام مردم و در وهله بعدی به شکل اختصاصی مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار و کودکان را زیر پوشش خود می‌گرفت.

چتر حمایتی برای تامین سفره مردم سفره غذایی مردم و کمک به ارتقای امنیت غذایی آنان بود. در راستای دستیابی به این هدف، وزارت تعاون چند طرح موازی با یکدیگر را پیاده سازی کرد تا همزمان بتواند به سه قشر کودک، زنان باردار و عموم مردم خدمت‌رسانی کند.

 

تغذیه مضاعف برای کودکان

در طرح مربوط به ارتقای امنیت غذایی کودکان، همه کودکان واجد شرایط از نگاه وزارت بهداشت، با معرفی به وزارت تعاون بدون محدودیت می‌توانند تا پنج سالگی تحت پوشش قرار گیرند. مشمولان این طرح کودکان دهک‌های یک تا هفت درآمدی هستند که به ازای هر کودک نیازمند تغذای مضاعف در دهک یک تا پنج درآمدی یک میلیون تومان و کودکان در دهک‌های ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در طرح مربوط به امنیت غذایی کودکان، سبد غذایی از ۱۱ قلم معمول (۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۳) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد) به ۱۶ قلم افزایش پیدا کرد تا دایره مواد مغذی آن گسترده‌تر شود.

تا کنون از این طرح ۸۰ درصد استقبال شده است. وزارت بهداشت در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک و در نوبت دوم ۱۵۴ هزار کودک را معرفی کرد که در نهایت بیش از ۱۳۰ هزار کودک که در دهک یک تا هفت درآمدی جامعه بودند مشمول این طرح شدند.

 

یسنا؛ طرحی برای مادران

طرح مادران شیرده یا باردار (یسنا) طرحی است که مشمولان آن را مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک اول درآمدی جامعه در تشکیل می‌دهند. در قدم نخست، این طرح سال گذشته در هشت استان کشور به مرحله اجرا درآمد و قرار است در استان‌های دیگر نیز مادران مشمول شناسایی شوند تا طرح در گسترده ملی پیاده‌سازی شود. بودجه اجرای مرحله نخست این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان است که برای حمایت از ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر در نظر گرفته شده است.

فروردین امسال، وزارت تعاون پس از اجرای ۳ ماهه طرح پایلوت یسنا، تصمیم گرفت با بودجه‌ای که به این طرح اختصاص یافته بود، برای یک میلیون مادر در تمام استان‌های کشور که در دهک‌های یک تا سوم درآمدی بودند یارانه مضاعف واریز کند. این یارانه ۶۰۰ هزارتومانی در ماه فروردین برای سرپرست خانوار این زنان واریز شد.

 

توزیع بیش از ۱۴۲ میلیون بسته غذایی برای آحاد مردم

طرح دیگری که پس از آماده سازی زیرساخت‌های فناورانه از سوی وزارت تعاون اجرا شد، طرح کالابرگ الکترونیکی است که طرح فجرانه آن با ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف از بهمن سال گذشته کار خود را آغاز کرد و آخرین مرحله آن نیز روز بیستم فروردین واریز شد. طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک طرح سه ماهه‌ای است که از ۱۸ بهمن ماه شروع شده و ۱۸ اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. طبق آخرین آمار در دسترس در این مدت بیش از ۱۴۲ میلیون بسته غذایی توزیع شده است.

طبق آخرین آمار در دسترس (۱۳ اردیبهشت) به واسطه اجرایی شدن سه ماهه طرح فجرانه، ۱۱۱ همت به سمت سفره مردم روانه شد که بیش از ۲۷ همت آورده دولت و بیش از ۸۴ همت آورده مردم در این بوده است.

در مرحله نخست میزان استقبال انجام شده از طرح فجرانه بیش از ۸۶ درصد اعلام شد که نشان می‌داد بیش از ۸۸ درصد دهک یک تا سه درآمدی در این طرح شرکت کرده‌اند.

در این طرح بیشترین کالایی که توسط مردم خریداری شده است، در دسته لبنیات (ماست ۲۱۴ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شیر ۲۲۰ هزار تن) قرار می‌گیرد که بیش از ۴۶۸ هزار تن را به خود اختصاص داده است. حبوبات بیش از ۱۰۰ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم مرغ ۸۹ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن و برنج ۱۷۶ هزار تن محصولات دیگری است که از سبد غذایی ۱۱ قلم کالا توسط مردم خریداری شده است.

نزدیک به ۹۰ درصد از افرادی که در دهک‌های یک تا سه درآمدی جامعه هستند از طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد نیز کل دهک‌های یک تا هفت درآمدی از طریق طرح فجرانه کالاهای موردنیاز خود را خریداری کرده‌اند.

 

 

 

 

#
#
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز
#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس
#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر
#طرح_فجرانه_کالاهای