۲۰ واحد راکد حوزه گردشگری و صنایع دستی در ایلام احیا شد

ایلام - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از احیای ۲۰ واحد راکد و نیمه تعطیل فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی در این استان طی سه سال گذشته خبر داد.

“فرزاد شریفی” روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با تلاش مجموعه همکاران، ۳۱ واحد راکد و نیمه تعطیل در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان شناسایی شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل بود که در این راستا برنامه‌ریزی لازم برای احیای این واحدها در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان انجام شد.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۲۰ واحد از این تعداد احیاء شده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ از این تعداد هشت واحد و در سال گذشته نیز ۱۲ واحد با ارائه تسهیلات مناسب با معرفی به بانک‌های عامل و از محل اعتبارات و تسهیلات تبصره ۱۸ به چرخ تولید و ارائه خدمات بازگشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه امسال هم احیای هفت واحد دیگر در حوزه صنایع دستی و گردشگری در این استان در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: اعتبارات لازم از طریق تسهیلات تبصره ۱۸ در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت.

شریفی با بیان اینکه برای احیای هتل کبیرکوه آبدانان ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره ۱۸ اختصاص یافته است، یادآور شد: یکی از طرح‌های مهم در حوزه احیای واحدهای گردشگری مربوط به احیای چشمه‌های آب گرم شهرستان دهلران است که هم اکنون سرمایه‌گذار پای کار است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح قرار است که چشمه‌های آب گرم دهلران در قالب استخر احیا شود، گفت: لازم است که در حوزه محیط زیست همکاری لازم با اجرای این طرح در شهرستان انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه ۲۶۴ مرکز اقامتی در استان ایلام وجود دارد، افزود: ۱۰۰مکان بوم‌گردی فعال در استان فعالیت دارند که نقش مهمی در ایجاد تحرک اقتصادی و اشتغال در استان داشته‌اند.

شریفی با اشاره به اینکه بر اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات طی ۲ سال گذشته به صنعتگران استان پرداخت شده است، ابراز کرد: در حوزه صنایع دستی بیش از ۲۰ هزار صنعت‌گر فعال در ۳۳ رشته در استان ایلام در سطح ۱۵۰ کارگاه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه سه مجتمع خدمات بین راهی مربوط به سال‌های گذشته بوده است که به دلیل جانمایی نامناسبی که داشتند مورد استقبال قرار نگرفته و مقرر شد که از این واحدها با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای خدمات دهی به کاروان‌های راهیان نور استفاده شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ۲۳ مجتمع خدماتی، رفاهی و بهداشتی بین‌راهی در سطح استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./ایرنا